Vissza a főoldalra * Vissza a keserű levelek előlaphoz

A legitimitás valaminek/kinek a törvényességét, ilyennek elismertségét jelenti. A "legitimista" a legitimitás ortodox értelmezésének talaján áll. Ragaszkodik a törvényességben egy lineáris jogfolytonossághoz, amikor az újjogosultságok levezethetők a régiekből, mert jogintézményi funkciójuk változatlan. Úgy is mondhatnánk, hogy egy történelmi intézmény attól "történelmi", hogy történeti formájának változatossága ellenére őriz valami maradandó állagot (szubsztanciát). Ez különös mód személyesen érdekvágó, amikor a hatalomgyakorlásban, dinasztikus örökségek elbirálásában, történelmileg folytonos szokáselvek alakulnak ki, s azok sérülnek. A bevált jogszokások - a kánonok - a legmagasabb jogi tekintélyek, ill, alapelvek, mert ezek közösségi konstansoknak, kölcsönös azonosítási fogódzóknak számítanak. (A nyelvész "közös szemantikai tér"-nek mondaná.) Habsburg Ottópl. legitimistának nevezi önmagát. Alapvetőn azt jelenti, hogy ragaszkodik a szentkoronatanként ismert, nemzeti létazonosságot kifejező eszméhez, ill. annak a történelmi szügségletek szerint fejlődő tanításához. Történelmileg ez alkotja a mi "társadalmi szerződésünk"-nek, az alkotmánynak a szubsztanciáját. Azt nem tudom, hogy a Sacra Coronával "megszentelt" (szankcionált) alkotmány jogfolytonosságához feltétlenül hozzárendeli-e a rojalizmust is. Mert a Sacra Corona szimbólumát szekulárisan úgy lehet értelmezni mint a nemzetalkotó eszmeteremtői (kreatív) garanciáját. Vagyis az ősi gondolat a NEMZET reprodukálása körül forog, amely kultúrálisan és politikailag megszervezett nép, és nem a minősítetlen "nép" (vulgus). A mondott alkotmányos jogfolytonossági értelemben magam is "legitimista" vagyok az államforma hozzákapcsolása nélkül.

A "legitimitás" fogalmának van egy vulgáris értelme is: egyszerűen az elfogadottságot jelenti, és teljesen függetlenül valamilyen történelmi normától. Nem minősíti ez a szóhasználat magukat az "elfogadókat", hogy a "hatökörséget", vagy "mennybemenetelt" emelik törvényerőre. Az alkotmány körüli - mélyebb értelemben - folyó vita, ténylegesen a kétféle megközelítés közt folyik.

Az én "legitimista" álláspontom a következő:

Korábban itt közöltem Mindszenty 1946. februárjában írt levelét Tíldy Zoltán köztársasági elnöknek, melyben kinyilvánítja, hogy a köztársasági államforma bevezetése idegen megszállás alatt történt, és véleménykorlátozás mellett, amiről meglesz a történelemnek a véleménye. Nem közöltem Tildi Zoltán válaszát, amelyben tagadta, hogy bármilyen kényszer is fönnállt volna. Nem kutakodtam, hogy melyiknek volt igaza. De ha más nem, akkor a rendkivüli helyzet, a háború utáni sokk, a megszálló hatóságok elvárásai, a békekötés előtti térdre kényszerítettség, engedelmes, "jó magaviselet" szándéka is egy nem tudatosított kényszer. A megvert Magyarországtól elvárták, hogy szakítson "átkos múltjával", így államformájával is. DE eddig még hagyján. Miután megváltozott az államforma, és elkezdtünk "demokratizálódni", a szovjet hatóságok leplezetlenül nyúltak bele a politikai életbe. Megelőlegezték 1946-tól kezdve, a csak 1948-ban megalakított sztálinista Államvédelmi Hatóság funkcióját. Ők ítélték el, szovjet törvények szerint, a számukra kívánatos "rendszerváltás" akadékait, - a nemzeti ellenállás gyanúsítottjait, és megpróbálóit -, hogy a velük kollaboráló csoportot segítsék uralomra. Több mint húszezer, innen már békeidőben Szibériába húrcolt emberről tudunk (ha pontosan tudom), köztük volt Kovács Béla is, a többségi politikai erő, a kisgazda párt főtitkára. A fenyegetettség légkörében Nagy Ferenc miniszterelnököt lemondatják stb. Ekkor 1947augusztus 31-ére kiírják az országgyűlési választásokat. Ekkor esik meg a "kékcédulás" csalás, mellyel a 22%-os relatív többséget megnyeri az MKP. Innen egyenes az út Mindszenty letartóztatásáig, koholt perekig, kivégzésekig és az 1949-ben XX. törvénycikként jegyzett alkotmányelfogadásáig. E TÖRVÉNYCIKK MÓDOSÍTÁSA MA IS MINDEN "ALKOTMÁNYMÓDOSÍTÁS".

A legitimáció " vulgáris" felfogása szerint, az 1949. augusztus 20-ánkihírdetett törvény ma is hatályos, mert annak cikkelye alatt hatályosították az alkotmányt. A "vulgust" egyáltalán nem érdekli, hogy, az1945. november 4-én munkába kezdő NEMZETGYŰLÉS törvényi megbízatása többek közt az államforma eldöntésére és az alkotmányozásra terjedt ki. A MEGHATALMAZÁST A MAGYAR JOGSZOKÁS SZERINT KAPTA. Ám külső és belső erőszakkal megakadályozták, hogy a nemzetgyűlés alkotmányozzon mint pártok fölötti testület. Helyette az "egypárti" parlament alkotmányozott, a mostani többpárti parlament pedig 1949-ig tekinti jogfolytonosnak az alkotmányt, mert AZ ALKOTMÁNY JOGFOLYTONOSSÁGÁNAK AZ VÁLT A KRITÉRIUMÁVÁ, HOGY PÁRTALKOTMÁNY. NEM A NEMZET AZ ALANYA HANEM "NÉP PÁRTJAI" (ill. egy párt). Abban a nézetben sűríthető az Alkotmányossági Műhely és Fórum "legitimizmusa" és a magamé is, hogy ami erkölcstelen, az nem lehet jogos. Márpedig hányszor hallottuk már, ha felháborodott valamin az erkölcsi érzékünk, hogy "persze erkölcsileg kifogásolható, dehát jogszerű. Mit lehet tenni?"

Látszólag "csak" szimbolikus jelentősége van annak, hogy a jelen alkotmány az 1949-it tekinti jogelődjének. Csakhogy a szimbólimoknak kemény üzenete van. Pl. az elmúlt okt. 23-án Pető Iván parlamenti pártszónoklatában hangsúlyozottan említette, hogy mennyire képtelen múltbatekintés, az alkotmány jogfolytonosságának 1949. előttről keltezése, illetve a vele valópróbálkozás.

Petőt nem érdekli, hogy az alkotmány minél hosszabbra tekintő jogfolytonossága (lásd: brit alkotmány) magának az államalkotó történelmi tudatnak a folytonosságát jelenti. Az alkotmányban képviselhető nemzeti, történelmi öntudatától megfosztott magyar nemzet pl. ma bármennyire is elitélné az egykor hozott zsidó törvényeket, alkotmányos lelkiismerete szerint, semmi köze hozzá. Ha a magyar nemzet nem ura a maga történelmének még annyira sem, hogy elégtételt szolgáltasson a hozzá való hűségükért meghurcolt tagjainak legalább a rajtuk elkövetett erőszak alkotmányos jóvátételével, a történtekre való emlékezéssel - vagyis az erőszak árán érvényesített törvénycikk ünnepélyes semmissé nyilvánításával - akkor itt soha nem lesz értelmes nemzeti konszenzus, sem őszinte bűntudat, sem őszinte bűnbocsánat. És természetesen, minden jogérzékelő ember érzi, hogy "átok ül" az önfeladó alkotmányon, és szegény Zacsek Gyuláék hiába piszmognak eljárási ellentmondások cirkalmas kimutatásán a majdani EU-szavazáskor, mert már1949-BEN CINKELTÉK AZ ALKOTMÁNYT ÉS A MOSTANI VÁLASZTÁS ELŐRE ELDÖNTÖTT EREDMÉNYÉT. NEM VESZI ÉSZRE EGY JÓIZLÉSŰ JOGTUDÓSUNK, HOGY KÉKCÉDULÁS ALKOTMÁNYUNK VAN.

Ennek már természetes következménye az is, hogy az "ellenálló" polgárok" lenyúlják" egymás ötleteit, kizárják egymást a szövetkezésből, mert tökéletes "versenypolgárok", akik a legelőször kimondott ostobaságot is szeretnék "jogvédetni", vagy az  "erkölcsi tőkeharácsolásban" az önzetlenül nyilvánosságra hozott gondolatok kisajátításával igyekeznek előnyökhöz jutni.

Dantét parafrazálva, és invertálva: "Ki itt kilépsz az 1949. évi. XX.törvényből, hagyj föl minden reménnyel".

(Egyebekhez azért nem szólok, mert ezzel bőven kimerítettem minden lehetséges türelmet.)

B.L.

Vissza az oldal tetejére