Kiegészítő megjegyzés: A közagazdaság (vagy pontosabban a politikai gazdaság) alaptételei:
a társadalom alanya az egyes ember és annak természetes közösségei
a végső fogyasztó és tulajdonos az egyes ember és természetes
közösségei
(a közösségi fogyasztás ma ismeretlen például a makroökonómiai szektormodellben)
a gazdasági szervezési eszközök (mint jogi személy stb) szervezési eszközök
a föld mint termelési tényező nem tőke
(általában a természeti és társadalmi erőforrások nem kezelhetők fenntartás
nélkül tőkének)
A pénz közvetítő eszköz, amelynek közösségi tulajdona evidencia
Az alapvető társadalmi erkölcsi normákat gazdasági
célszerűség nem írhatja felül, mert
az értelmetlenség volna a fentiek alapján, az értelmetlen szerződés, rendelet,
törvény pedig semmis.
De jelenleg az alapvető társadalmi normák, evidenciák
rendszerét tárgyalni tabu, mert
egyetlen egy eszmerendszerben találunk ilyen szintű absztrakciókat,
az pedig a magyar alkotmányos hagyomány ismeretanyaga, norma rendszere
szentkorona tan néven.
Akkor hát ne ejtsük ki ezeket a szavakat.
A társadalmi (ezúttal főleg gazdasági) szabályrendszerek |
||
Alanya A szabályok formálásának alanya A szabályok szerinti cselekvés alanya Szabad és felelős… alanya |
Eszköze |
Tárgya Az ember-természet és ember-ember viszonylatokban a gazdasági folyamatok alakítása |
természetes személyek és élő közösségeik tagozódása |
A makro
ökonómiai modell |
|
Egyén Természetes személy |
~ |
|
Család
Természetes
személyek |
Háztartás
a „végső
fogyasztó” és „tulajdonos”,
Ugyanis
tehát valójában a „Háztartás” a
természetes személyek szerepkört tölti be a makroökonómia ma használatos
szektormodelljében, |
|
Munka megosztás
Természetes
személyek nagyon polarizált szerepekkel |
Vállalat - Jogi személy - |
|
Nemzet
Kvázi természetes
személy, |
Állam - Jogi személy - |
|
„Külföld közösség” Kvázi természetes személyek amorf halmaza”
|
Nemzetközi intézmények - Jogi személy - |
|
A nyilak EXPLORER keresőben látszanak!
|
|
Háztartás élő, természetes személy és végső fogyasztó |
|
Vállalat jogi személy |
|
|
||
|
|
Kiadás |
Bevétel |
|
Kiadás |
Bevétel |
|
|
É |
ï |
C |
Y* |
Ü Y* º Y* |
Y* |
Y |
ï |
Å |
ò |
|
C º Y* |
|
Y* º Y |
|
ñ |
||
ò |
|
|
|
|
|
ñ |
||
ò |
|
|
|
|
|
|
|
ñ |
ò |
|
|
|
|
|
|
|
ñ |
Ä |
ð |
ð |
ð |
C º Y |
ð |
ð |
ð |
È |
Összkibocsátás |
Y |
Yield (hozam) |
A vállalatok piacra kerülő össztermelése |
Összjövedelem |
Y* |
|
A vállalatok összes kifizetése a háztartások felé |
Fogyasztás |
C |
Consumption (fogyasztás) |
Háztartások árupiacon elköltött fogyasztása |
|
|
Háztartás élő, természetes személy és végső fogyasztó |
|
Vállalat jogi személy |
|
|
||
|
|
Kiadás |
Bevétel |
|
Kiadás |
Bevétel |
|
|
É |
ï |
C |
Y* |
Ü Y* º Y* |
Y* |
Y |
ï |
Å |
ò |
|
C º Y* |
|
Y* º Y |
|
ñ |
||
ò |
|
|
|
|
|
ñ |
||
Ä |
ð |
ð |
ð |
ð |
ð |
Ê |
|
ñ |
|
|
|
|
|
|
ò |
|
ñ |
|
|
|
Árupiac |
|
ò |
|
ñ |
|
|
É |
ï |
Kiadás |
Bevétel |
ï |
à |
|
ñ |
|
ò |
|
Y |
C |
|
|
|
ñ |
|
ò |
|
C º Y |
|
|
|
ñ |
|
|
ò |
|
|
|
|
|
|
ñ |
|
Ä |
ð |
ð |
ð |
ð |
ð |
ð |
È |
(A jövedelem áramlását jelölő nyilak bonyolulttá tennék az ábrát)
Háztartás élő, természetes személy és végső fogyasztó |
|
Vállalat jogi személy |
||
Kiadás |
Bevétel |
|
Kiadás |
Bevétel |
C |
Y* |
|
Y* |
Y |
S |
|
|
|
|
C + S º Y* |
|
Y* º Y |
||
|
|
|
|
|
Tőkepiac |
|
Árupiac |
||
Kiadás |
Bevétel |
|
Kiadás |
Bevétel |
I |
S |
|
Y |
C |
|
|
|
|
I |
I º S |
|
Y º C + I |
Összkibocsátás |
Y |
Yield (hozam) |
A hazai vállalatok piacra kerülő össztermelése |
Összjövedelem |
Y* |
|
A vállalatok összes kifizetése a háztartások felé |
Fogyasztás |
C |
Consumption (fogyasztás) |
Háztartások árupiacon elköltött fogyasztása |
Beruházási kiadások |
I |
Investment (beruházás) |
Árupiacon elköltött beruházási kiadások Nem azonos, csak azonos alakú a fogyasztók nominál jövedelmének jelével; (I - Income) |
Megtakarítás |
S |
Saving (megtakarítás) |
Tőkepiacon elköltött megtakarítások |
A pénz útja a tőkepiac és árupiac feltüntetésével
|
|
|
|
Háztartás élő, természetes személy és végső fogyasztó |
|
Vállalat jogi személy |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
Kiadás |
Bevétel |
|
Kiadás |
Bevétel |
|
|
|
|
É |
ï |
ï |
ï |
C |
Y* |
Ü |
Y* |
Y |
ï |
ï |
ï |
Å |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ò |
|
É |
ï |
S |
|
Y* º Y* |
|
|
|
|
|
ñ |
ò |
|
ò |
|
C + S º Y* |
|
Y* º Y |
|
|
|
ñ |
||
ò |
|
ò |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ñ |
ò |
|
Ä |
ð |
ð |
ð |
ð |
ð |
ð |
ð |
Ê |
|
ñ |
ò |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ò |
|
ñ |
Ä |
ð |
ð |
ð |
ð |
Ê |
|
|
|
|
ò |
|
ñ |
|
|
|
|
|
ò |
|
|
|
|
ò |
|
ñ |
|
|
Árupiac |
|
ò |
|
|
|
|
ò |
|
ñ |
|
|
|
Kiadás |
Bevétel |
|
ò |
|
Tőkepiac |
|
ò |
|
ñ |
|
É |
ï |
Y |
C |
ï |
à |
|
Kiadás |
Bevétel |
|
ò |
|
ñ |
ò |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ò |
|
ñ |
ò |
|
|
I |
ï |
ï |
ï |
I |
S |
ï |
à |
|
ñ |
ò |
|
Y º C + I |
|
|
|
I º S |
|
|
|
ñ |
||
ò |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ñ |
Ä |
ð |
ð |
ð |
ð |
ð |
ð |
ð |
ð |
ð |
ð |
ð |
È |
Az úgynevezett termelési tényezők jövedelmei
A háztartás a végső fogyasztó, a természetes személyek, egyének világának jelölése
Háztartás [I.] élő, természetes személy és végső fogyasztó |
|
Vállalat [II.] jogi személy |
||||
Kiadás |
Bevétel |
|
Kiadás |
Bevétel |
||
C |
|
|
|
Y |
||
S |
|
Y* |
|
|
||
|
Y*1 „föld
bére” |
t |
Y*1 „föld
bére” |
|
||
|
Y*2 munka bére |
t |
Y*2 munka bére |
|
||
|
Y*3 tőkejavak
bére = |
t |
Y*3 tőkejavak
bére = |
|
||
|
Y*4 kamat (S) |
t |
Y*4 kamat (I) |
|
||
|
Y*5 profit |
t |
Y*5 profit |
|
||
|
|
|
|
|
||
C + S º |
”föld bére” + munka bére + tőkejavak bére +kamat + profit |
|
”föld bére” + munka bére + tőkejavak bére +kamat + profit |
º Y |
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
Tőkepiac |
|
Árupiac |
||||
Kiadás |
Bevétel |
|
Kiadás |
Bevétel |
||
I |
S |
|
Y |
C |
||
|
|
|
|
I |
||
I º S |
|
Y º C + I |
||||
Ebben az ábrában a vállalat mintájára jelenik meg egy közösségi funkció jelölése,
Háztartás [I.] élő, természetes személy és végső fogyasztó |
t |
Vállalat [II.] jogi személy |
|
Állam [III.] jogi személy |
|||
Kiadás |
Bevétel |
|
Kiadás |
Bevétel |
|
Kiadás |
Bevétel |
C |
Y* |
|
Y* |
Y |
|
G |
TaxH |
S |
TRH |
|
|
|
|
TRH |
|
TaxH |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
C+S+TaxH º Y* + TRH |
|
Y* º Y |
|
G + TRH º T |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
Tőkepiac |
|
Árupiac |
|
|
|||
Kiadás |
Bevétel |
|
Kiadás |
Bevétel |
|
|
|
I |
S |
|
Y |
C |
|
|
|
|
|
|
|
I |
|
|
|
|
|
|
|
G |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
I º S |
|
Y º C + I + G |
|
|
|
… Ebben az ábrában a vállalat mintájára jelenik meg egy közösségi funkció jelölése,
De nem jelenik meg ennek a közösségi funkciónak az alanya, maga a közösség
A közösség hasonlatos sok mindenben a háztartáshoz (társadalom, nemzeti közösség):
- Közösségi léte, közreműködése nélkül nem működhet az állam (jövedelmi jogcím)
- A közjavaknak ő a tulajdonosa (jövedelmi jogcím)
- Végső fogyasztó (fogyasztása nélkül az állam funkciója a levegőben lebeg)
- A közösség az állami funkcióknak értelmet adó alanya, mint megrendelője (amint a vállalti funkcióknak is a háztartás a végső alanya mint a vállalati funkcióknak értelmet adó megrendelő, végső fogyasztó)
Összkibocsátás |
Y |
Yield (hozam) |
A hazai vállalatok piacra kerülő össztermelése |
Összjövedelem |
Y* |
|
A vállalatok összes kifizetése a háztartások felé |
Fogyasztás |
C |
Consumption (fogyasztás) |
Háztartások árupiacon elköltött fogyasztása |
Beruházási kiadások |
I |
Investment (beruházás) |
Árupiacon elköltött beruházási kiadások Nem azonos, csak azonos alakú a fogyasztók nominál jövedelmének jelével; (I - Income) |
Megtakarítás |
S |
Saving (megtakarítás) |
Tőkepiacon elköltött megtakarítások |
Adófizetés |
T |
Tax (adó) |
|
Állami támogatás, „transzfer” |
TR |
Transzefer |
Jövedelem átcsoportosítás |
Kormányzati áruvásárlás |
G |
Government (kormányzat) |
|
Az áru és tőkepiac külön jelölését elhagyva
Háztartás
élő, természetes személy és végső fogyasztó |
t |
Vállalat
jogi személy |
|
Közösség [III.] élő, "kvázi" természetes személy és végső fogyasztó |
t |
Állam [IV.] jogi személy |
||||
Kiadás |
Bevétel |
|
Kiadás |
Bevétel |
|
Kiadás |
Bevétel |
|
Kiadás |
Bevétel |
|
Y*1 |
|
Y*1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Y*2 |
|
|
|
Y*2 |
|
|
|
|
|
|
|
Y |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TR1 |
|
|
|
|
|
|
|
TR1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
TR2 |
|
TR2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C1 |
|
|
|
|
|
C2 |
|
|
|
|
S1 |
|
|
|
|
|
S2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tax1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tax1 |
|
|
|
|
|
|
Tax2 |
|
|
|
Tax2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
G |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C1+S1+T1 |
|
Y* º Y
Y º C + I + G
C º C1 + C2
I º S º S1 + S2
G º ??? |
|
C2 + S2 + Tax2 |
|
G + TR1 + TR2 |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ez az elrendezés egy kezdő felvetés. Csak jelezni szerettem volna, hogy lehetséges. A részleteket jól át kellene gondolni.
Lényeges, hogy az állam itt a vállalthoz hasonlóan egy szervezési-menedzselési funkció szervezeti eszköze, és az államélet közösségi alanya külön megjeleníthető.
Ha tehát a föld elsődlegesen mint természeti erőforrás közösségi tulajdon, és magánszemély vagy a háztartások csak birtokolhatják, de ez a birtoklás tőlük nem vonható el, viszont a birtoklás szabályainak az alkotmányos elvekkel illeszkednie kell, akkor végső soron a természeti erőforrások és így a föld jövedelme a közösség egészét is illeti (Y*2). Ez a jövedelem nem az államé, de az állam kezeli. Külön érdekesség, hogy az államnak itt a közösség akarata, életszükséglete szerint kell tagolódnia, tehát a területi és funkcionális önkormányzatok közösségi tulajdoni jogát a természeti és társadalmi erőforrásokhoz a kezelő állam nem vonhatja el (mert nem alanya az állam e közösségi tulajdoni jogoknak).
Háztartás
élő, természetes személy és végső fogyasztó |
|
t
Vállalat
jogi személy |
|
Közösség [III.] élő, "kvázi" természetes személy és végső fogyasztó |
|
t
Állam jogi személy |
|
„Kölföld” közösség [V.] élő, "kvázi" természetes személy és végső fogyasztó |
|
t Külföld szervezetek [VI.] jogi személy |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A vállalat végül is a háztartás mint végső fogyasztó (mint alany) termelési szervezete
Az állam végül is a közösség mint végső fogyasztó (mint alany) önirányító szervezete – helyi önkormányzati és állami szinten egyaránt
A nemzetközi (külföldi) szervezetek végül is a „külföld” (mint alany) struktúrái – ebben a hierarchikus birodalom vagy a nemzetközi közösség egyaránt érthető
Ez az ábra jól kiegészíthető további „kettős sémákkal”
A „természetes személy” (egyén és a kvázi természetes személy közösség) alanyi elsődleges volta (a végső fogyasztó jellege) kifejezhető a közgazdasági makroökonómiai modellekben - az eszköz jellegű „jogi személyként kezelt” szervezeti rendszerekkel szemben
ð és innentől kezdődően végig vihető „az alkotmányossági szempont” a közgazdaság egészén a tulajdonrendszertől kezdve a pénzrendszeren át legkülönfélébb területekig.
Tehát megfogalmazható a gazdasági diktatúra ellenes elméleti rendszer az alkotmányos elveknek megfelelően, nem csak a jogi-politikai tiltás – és éppen a szentkorona tan ontológiai jelentőségének elismerésével, tehát a jogi rendszer fölé emelésével.
És mert ez az alkotmányos elvekhez való illeszkedés a makroökonómiai modellben is megtehető, ezért ez a gazdasági hatékonyságot nem gyengíti, nincsen ellene, nem ütköznek.
Bp 2007 január 6
Fáy Árpád