Az ábra értelmezését, bővebb kifejtését lásd: Alkotmányos piacgazdaságot II. (Lehetőségünk a történelmi alkotmány) c kötet
30. ábra
------------------------------
lábjegyzetként:
Lassan évekről beszélhetek, hogy a "szabályozás ontológiája" kifejezésre jutottam. Sokan kifogásolták. Ha körülnézek, az ontológia kifejezést sokan sokféleképpen használják. Egyesek leegyszerűsítik, és a körültekintő definíció értelmében használják - lásd a wikipédia működtető szoftverének ontológiáját (alapjait).
Mások a klasszikus filozófiai értelmezést tekintik használandónak. Erről éppen a wikipedián található ONTOLÓGIA szócikkben a következő olvasható ( http://hu.wikipedia.org/wiki/Ontol%C3%B3gia#A_l.C3.A9t_fogalma ):
".... A létezők léte [szerkesztés]
A klasszikus görög filozófia és a metafizika azt a valóság teljességét nevezi létnek, amihez minden hozzátarozik, amennyiben lét illeti meg. Létezőnek nevezzük mindazt, aminek lehatárolt lét-tartományon belül kijár a lét. A létezőnek ezért és annyiban jár ki a lét, amiért és amilyen mértékben részesedik a létből.
A lét fogalma [szerkesztés]
Létfogalomnak nevezzük azt a gondolati tartalmat, melynek segítségével a létezőt megjelenítjük. A létfogalom teszi lehetővé, hogy egyáltalán létezőről beszéljünk, vagy gondolkozzunk. Mivel a létfogalom a mindent átfogó valóság valamennyi tárgyát magába foglalja, ebből az következik, hogy a létfogalomnál nincs általánosabb fogalom. Mivel a létfogalom a tárgyi dolgok valóságtartományának valamennyi különbözőségét magában foglalja, és egyben felül is múlja (latinul: transcendere), ezért azt mondjuk, hogy a létfogalom transzcendens.
A fogalmak meghatározása a legközelebbi nemfogalom (genus) és a megkülönböztető jegy (differencia specifica) által történik. A létfogalom esetében ez a megkülönböztetés lehetetlen, mivel a létfogalom a legegyetemesebb valóságot kifejező fogalom. ...."
A "szabályozás " ontológiája kifejezést tehát
nem a teljes értelemben vett totális lét megragadásaképpen használtam, hanem csak a szabályozás jelenségkörének a teljességét megragadni törekedtem - az emberi léthez kapcsolva.
A körültekintő definíció értelmében használva az ontológia szót (mint például éppen a wikipediát működtető szoftverek ontológiája, ontológikus adatbázisa elnevezésben) viszont szerintem megengedhetetlen jelentés szűküléshez jutunk.
Az emberi jelenség, az emberi személyiség léte mindenképpen a létezés teljességét érinti. Az emberi személyiségnek az emberi megismerés számára hozzáférhetetlen osztatlan totalitása (mert számunkra emberek számára definíció szerint lehetetlen felosztani) mindenképpen a lét teljességének a megnyilvánulása (nem elszakítva a fizikai és biológiai lététől). Ha tehát valamiképpen egy speciális terület teljességének megnevezésére használom az ontológiát, akkor abban nem kerülhetem meg az az illető kérdéskörnek az emberi léthez, személyhez, az emberhez mint alanyhoz való viszonyát.
A wikipédiás szoftverek ontológiája megnevezés éppenhogy eltekint az emberi személyiséghez mint alanyhoz való viszonyulásnak a vizsgálatától. Tehát szerintem ez az elnevezés megtévesztő.
"Az ontológia célja az információ és a tudás megosztásának és újrafelhasználásának támogatása; a létező dolgok szisztematikus számbavételével foglalkozik." ( http://ontologia.lap.hu/ ) --- Tehát nem legalább a vizsgált tárgykörben az egyetemlegesen jellemzővel, hanem éppen a részletek szisztematikus számbavételével. Mivel széles körben alkalmazott gondolkodási segédeszközhöz kötik ezt a márkanév jellegű "ontológikus adatbázis" definíciót, például az emberi személyiség alanyi totalitásáról tudomást sem vevő használatot --- megemlítem, mint fontos szemléleti ellenpólust, mert a köztudathoz sokkal közelebb van, mint a klasszikus, a tulajdonképpeni értelmezés, amelyre támaszkodva indoklom az általam használt (szabályozás ontológiája) kifejezést.
Ezzel szemben a szabályozás ontológiája elnevezéssel éppen a szabályozási módszerek, eszközök, folyamatok kivétel nélkülien egyetemleges emberi viszonylatát, függőségét, erkölcsi, felelősségi mozzanatát kívánom megjeleníteni - azaz a lét teljességét megidéző emberi személyiséghez, annak létfeltételeihez való viszonyát.
FÁ