Vissza a főoldalra   * vissza az MVSZ válságról szóló nyitó oldalhoz

LEGFŐBB ÜGYÉSZSÉG MAGÁNJOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI JOGI FŐOSZTÁLY POLGÁRI JOGI OSZTÁLY VEZETŐJE

TLÜ. 4243/2002/1-I.

SZŰCS FERENC úrnak

5000 SZOLNOK Madách u. 39.

Tisztelt Szűcs Úr!

Murray Sándor úrral közösen aláírt törvényességi kérelmükre - amelyben a Magyarok Világszövetsége Felügyelő Bizottsága ellenőrzési tapasztalatairól adnak tájékoztatást, és a megállapított törvénysértésekre hivatkozással kérik, hogy az ügyészség vizsgálja meg és függessze fel a Világszövetség működését - az alábbi tájékoztatást adom:

Mint az - gondolom - Önök előtt is ismeretes a Legfőbb Ügyészség a MVSZ több tagjának bejelentése alapján még 2000. év nyarán törvényességi felügyeleti vizsgálatot kezdeményezett a Magyarok Világszövetségénél. A vizsgálat indítására azért került sor, mert a bejelentések szerint a MVSZ 2000. május 25-27. közötti tisztújító küldöttgyűlésének megtartására törvénysértő módon került sor és a törvényesen megválasztottnak nem tekinthető elnökség működése során törvénysértő intézkedéseket hozott, a szervezetben pedig „ex lex állapotok" uralkodnak.

A törvényességi kérelmek alapján jogszerűen megindított ügyészségi vizsgálat azonban a MVSZ együttműködési készségének hiánya miatt nem volt befejezhető. A MVSZ jelenlegi vezetése ugyanis még az ügyészség vizsgálati és intézkedéstételi jogosultságát is kétségbe vonta és a vizsgálathoz szükséges iratot hiánytalanul nem bocsájtotta rendelkezésünkre. Ezért az ügyészség alkotmányos kötelezettségének eleget téve - és mivel más lehetősége nem volt - a szervezet törvényes működésének helyreállítása érdekében a bírósághoz fordult. Keresetünkben kértük, hogy a bíróság semmisítse meg a küldöttközgyűlés törvénysértő határozatait a választásokra is kiterjedően és a törvényes működés helyreállítása érdekében a bíróság függessze fel a szervezet tevékenységét és ellenőrzésére rendeljen ki felügyelő biztost.

Így jelenleg az ügy még bírósági szakban van, mely során a bíróság jogosult mindenkire kötelező érvényű döntéseket hozni azokban a fő kérdésekben, hogy pl.: legitimnek tekinthető-e a MVSZ jelenlegi vezetése, illetve, ha nem, milyen intézkedéseket és kinek kell tenni a törvényes működés helyreállítása érdekében.

A kifejtettek alapján újabb ügyészi intézkedések megtételére - ha ez indokolt - csak a jogerős bírói ítéletet követően látok lehetőséget, mivel egyrészről a jelenlegi vezetők megválasztását az ügyészség nem tartja törvényesnek, másrészről az ügyészi intézkedésekben (óvás, felszólalás, figyelmeztetés) tett indítványok végrehajtása nem kényszeríthető ki.

A fentieken túlmenően azonban szükségesnek tartom megjegyezni, hogy a társadalmi szervezetek, mint önálló jogi személyek a gazdasági szervezetekhez hasonlóan vagyonukkal szabadon rendelkeznek.

Az ügyészség a társadalmi szervezetek működése felett gyakorolt törvényességi felügyeleti jogkörében csupán a működés törvényességének a vizsgálatára jogosult. Ezt egyértelművé teszi az egyesülési jogról szóló törvény (Etv.) indokolása is annak az általános elvnek a megfogalmazásával, mely szerint a társadalmi szervezetek belső ügyeibe az állam nem avatkozik be, illetőleg annak kimondásával, hegy: „Az ügyészség általános törvényességi felügyeleti jogkörében nem vizsgálhatja a társadalmi szervezet működésének a racionalitását, jogköre kizárólag a működés törvényességének - ideértve az alapszabálynak megfelelő működést is - ellenőrizésére terjed ki.

A bejelentésükhöz mellékelt beszámoló a számviteli-bizonylati fegyelem megsértése mellett az adófizetési kötelezettségek teljesítésének az ellenőrizhetetlenségét is felveti. Ezért az adózással kapcsolatos jogszabályok megtartásának az ellenőrzését kezdeményeztem az arra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező APEH-nél.

Kérem a levelemben foglaltak szíves tudomásulvételét és arról Murray Sándor úr és dr. Várhelyi Krisztina úrhölgy tájékoztatását is.

Budapest, 2002. május 15.

Üdvözlettel:

Dr Sallós István

Osztályvezető ügyész

Vissza a tetejére