VISSZA A MEMagyarok VilágszövetségeLLÉKLETEKHEZ

4. tájékoztató: +1. sz. melléklet

NYILATKOZAT

A Magyarok Világszövetsége legútóbbi - 2000. május, 25-27. Küldöttgyulése után, a több fordulós elnökválasztás eredményének ismeretében az újonnan megválasztott elnökség tizenkét tagja bejelentette; hogy az elnökségben mindaddig szünetelteti tisztségébol következo munkáját, amíg nem teremtik meg a szövetség muködésének szabályos, törvényes feltételeit.

Ezek a feltételek részben azért hiányoznak, mert a Küldöttgyulés az érvényes alapszabály szerint sem végezte el feladatát. Hiszen, egyebek mellett nem választotta meg a szövetség elnökhelyettesét, nem hagyta jóvá a költségvetést Ennél is nagyobb jelentoségu mulasztás, hogy a Küldöttgyulés, a szövetség céljainak meg nem felelo, sok tekintetben azzal ellentétes alapszabálya lehetetlenné tette a Világszövetség régóta esedékes megüjitását.  Elhanyagolt tagnyilvántartás alapján bizonytalan értéku küldöttmandátumok sokasága tette lehetové, hogy a Küldöttgyulés elokészítése az olyannyiza kiváüt megújulás megszervezése helyett, a poziciókért zajlö visszataszító korteskedésbe fulladt .

Ez a megújulást gátló alapszabály tette lehetové, hogy a Világszövetségben olyan személyek kerültek vezeto tisztségekbe, akinek személyiége alkalmatlan arra, hogy a továbbiakban jelzett feladatra irányítsák a magyarság flgyelmét. AIkalmatlanságuk rákényszeriti oket arra, hogy az egyetemes magyarság ügyének képviselete hélyett- de mindig arra hivatkozva -különbözo érdekcsoportokkal szövetkezve osztogassanak pozíciókat.

Mi, akík feliüggesztéttük elnökséfi tevékenységünket, ezt azért tettuk, mert a Küldöttgyulés végeredményét látva; nem látunk reményt arra, hogy a móstani alapszabály szerint a Magyarok Világszövetsége teljesíteni tudja azokat a feladatokat, amelyeknek elfogadásában általános nemzeti egység nyilvánult meg a Magyarók V. Világkongresszusán.

Csak a legfontosabbakat említjük: - a három régióban élo - többféle veszélybe került magyarságnak - nélkülözhetetlen szüksége van egy minden magyar elott nyitva álló érdekképviseletre, a hiteles Magyarók Világszövetségére. Ezzel a hitelességgel szemben mindenfelé kétségek támadtak.

A Világszövetség feladata lenne a magyarság sorsára vigyázó, lélekszámát törvényesen nyilvántartó nemzeú kataszter elkészítése. S egy hiteltelen Világszövetség, ahol még az is vitatható, hogy kiket képvisel, nem teljesítheti ezt a feladatot.

Emiatt bizonytalan távolba kerül az a cél is, hogy a Világszövetséget róla rendelkezo törvénnyel emeljék olyan magaslatra ahonnan a magyarság nemizeti egységének alkalmas szervezeteként irányítsa a fó feladatok elvégzésében részt vállaló helyi szervezeteket az öt kontinensen.

Soha nem volt ekkoa esély arra hogy a Világszövetség tizenötmillió magyar érdekvédelmi szervezetévé váljon. Errol nem vagyunk hajlandók lemondani.

Mi, az elnökség fele, belso erkölcsi parancsra cselekszünk akkor, amikor folytatják a küzdelmet egy olyan Világszövetségért, amely megfelel az elobb emlitett`feladatoknak Szeretnénk a törvényt segítségül hívni, hogy a Magyarok Világszövetsége jelen állapotában megfelelte az egyesülési jogról és a kiemelkedoen közhasznú társaságok muködésérol szolo törvényes elöirásoknak. Kérünk a jog szellemében javaslatokat, amelyek torvényes lehetoséget teremtenek - á szövetség céljait nyilvánvalóan keresztezo alapszabály helyeft a magasabb jogszabálynak"rnegfélelo, a szövetség célszéru üjjáépítését szolgáló szervezeti eszköze-e.

Hisszük és valljuk; hogy a megújuló Világszövetségért folyó kúzdelmünk nincs ellentétben a jogállam és a demokrácia követelményével, hiszen a dernokratikus döntés meghozatalának pillanatától bírálható, Még a törvény is. Nem hisszük ugyanakkor, hogy a demokráciában csak tévedhetetlen, hibátlan " döntések hozhatók. Demokrácia ott van, ahol a téves döntések a törvény és a nyilvánosság segítségével kijávlthatök.

Mi azért küzdünk, hógy a nyilvánvaló jogsértésekbol,téves döntésekbol rrüizél kevesébb kár érje a magyar nemzetet.

Budapest, 2000. júnins, 20.

eredeti aláírások itt letölthetok

4. tájékoztató: 1. sz. melléklet

Tisztelt Elnök Úr!

Július 21-én, pénteken Balatonszárszón 14 és 17 között a Soli Deo Glória Csárda utcai konferencia épületében találkozunk a Magyar Népfoiskolai

Collegium táborát tartják itt - hogy beszéljünk a kialakult helyzetrol.

[Ha nem jöhetnél 28-án pénteken 10 és 12 között SZOLNOKON Szucs Ferenc elnök Úrnál találkozunk, aki külön szeretettel vár. Cím: Szolnok Táncsics 5-7, Helyorségi Muvelodési Otthon.]

Barátsággal:

Szijjartó István

 


4. tájékoztató: 2. sz. melléklet

Emlékeztető

Budapest, 2000. július 27.

Benczúr u. 15. Anyaországi Régió elnöki szobájában

Jelen voltak:

Filo Katalin, Dr Somodi István, Vasvári Vilmos, Matzon Mariann, Dr ChikányGábor, Feketc Gyula, Balás Piri László, Dr Szíjártó István, Fáy Arpád

Témakörök:

1) Patrubány Miklós elnök üzenete a helyiség használatáról (lásd errol a jegyzokönyvet)

2) Folyamatos ügyek megbeszélése.

3) Erdélyi Szövetség üzenetének megerosítése.

4) Megújulási Iroda beszámolója.

5) Tagdíj-ügyek.

6) Szíjártó István ismertetése a megyékkel való levelezésrol.

7) Újabb találkozó 2000. július 31-én, ugyanabban a helyiségben, de 9 órakor.

Emlékeztetot készítette Fáy Arpád. Hitelesíto Balás Piri László.

Fáy Árpád


4. tájékoztató: 3. sz. melléklet

Jegyzokönyv

mely felvétetett az MVSZ Benczúr u-i székházában, az anyaországi régió irodájában, a régió tagszervezeteinek 2000. július 27-i ülésén.

Jelen vannak: Szíjártó István régióelnök Fekete Gyula elnökségi tag, továbbá a régió tagszervezeteinek 4 képviseloje

A jelenlévok eloadják, hogy megérkezésük után Chikány Gábor fotitkár az alábbiakat közölte velük:

Patrubány Miklós telefonon utasítást adott, hogy akadályozza meg a mai napra meghirdetett, értesülése szerint illegális összejövetelt az MVSZ székházában, a Világszövetség székháza nem átjáröház.

k.m.f.

43alairasok.gif (3042 bytes)


4. tájékoztató: 4. sz. melléklet: Jelenléti ív itt letöltheto


4. tájékoztató: 5. sz. melléklet

Emlékeztető

A megyei vezetok szolnoki megbeszélésérol

1., Szíjártó István általános tájékoztatója

2., Hozzászólások:

A jelenlévok tarthatatlannak és felháborítónak találják a régióelnöki korlátozást az irodahasználatban és az adminisztrátorok kényszerszabadságát. Követelik Matzon Mariann azonnali visszahelyezését.

Egyöntetuen elutasítják az átvilágítási határozat végrehajtási módját (Atzél Ferenc) -mely különben sem teljesítheto (mellékletek)

Támogatják az Erdélyi Szövetség nyilatkozatát. (melléklet)

Egyetértenek a Megújulási Iroda létrehozásával, de az anyaországi régió hivatalának feladatait ez nem veheti át. (melléklet)

Elfogadják az elnökségi tagok harmadik (július 11.), határozat címet viselo nyilatkozatát. (melléklet)

Fekete Gyula Magyar Fórumban (július 27) közölt cikkét, a megyékbol érkezo nyilatkozatokat, Murvay Sámuel alapszabályértelmezését, dr. Szalay Endréné törvényesséai óvásról adott tájékoztatóját megismerték.

Támogatják, hogy a 4. sz. körlevelet kapja meg minden anyaországi küldött, s az tartalmazza az elnökségi határozatot, a küldöttek nyilatkozatait, s a megismert testületi véleményeket, s egyéb információkat.

A vitában minden jelenlévo részt vett.

Szolnok, 2000. július 28.


4. tájékoztató: 6. sz. melléklet

Emlékeztető 2000. július 31. 9.00 óra.

Budapest, Benczúr u. 15. Anyaországi Régió irodája

Jelen vannak:

- Fekete Gyula és Szíjártó István elnökségi tagok

- Filó Katalin, Balázs Piri László szervezeteik képviseletében

- Fáy árpád a Megújulási Irodát képviselve

A július 27-i tanácskozáson elhatározottak megbeszélése, a július 28-i szolnoki ülésrol adott tájékoztató értékelése.

A következo találkozó augusztus 9-én 10.00 órakor ugyanitt. Téma: a IV. sz. körlevél értékelése.


4. tájékoztató: 7. sz. melléklet

HATÁROZAT

Önsajnálat nélkül kijelenthetjük, hogy mi magyarok lettünk Európa egyik legmegviseltebb nemzete. Ebbol a szomorú ténybol és abból fakadüan is, hogy a 15 milliós magyarságnak egyharmada szétszórattatásban, illetve az országhatárokon kívül él, fokozott mértékben van szüksége egy méltó, minden magyart számontartó érdekvédelmi szervezetre. Erre a feladatra szervezodött újjá 1992-ben a Magyarok Világszövetsége. Ahhoz, hogy a Magyarok Világszövetsége érdekvédelmi feladatát valóban teljesíteni is tudja, saját törvényre és mindenek elott egységes, jól áttekintheto, központi nyilvántartásra van szüksége. Vagyis mindazok nyilvántartására, akik önként kinyilvánítják, hogy a magyarság érdekvédelmében aktívan részt kívánnak venni, akik megfelelnek az alapszabályban lefektetett követelményeknek, elfogadják az alapszabályt, befizetik a tagdíjat. Központi nyilvántartás nélkül szervezet nem képes törvényesen muködni. Ennek hiányában a szövetség legfobb szerve, a küldött közgyulés is eleve hiteltelen. Ha a küldöttek állítása ellenorizhetetlen, csalásokra is sor kerülhet. A Magyarok Világszövetsége esetében, az 1996. évi küldött közgyulésen is és sajnos azóta is ilyen csalásokra bizonyítottan sor is került. Érdemtelenek sot bunözok /gyermekrontók, csalók, szélhámosok/ kerültek az MVSZ vezeto testületeibe.

Az MVSZ 1996. évi küldött közgyulésén módosított alapszabályban az adminisztratív feladatok, benne többek között az egységes, központi nyilvántartás kimunkálására elnökhelyettesi pozíció létesült. Az 1996-ban megválasztott elnökhelyettes azonban, jóllehet a magyar adófizeto polgárok pénzén jelentos számítógépes rendszert fejlesztett ki, az egységes központi tagnyilvántartást nem hozta létre. Az egységes, központi nyilvántartás hiányában az 1996. évi közgyuléshez hasonlóan a küldöttállítás több helyen törvénytelen volt.

A küldött közgyulés elott megtartott Magyarok V. Világkongresszusa megalapozott reményt adott arra, hogy a szükséges a várva-várt gyökeres változás bekövetkezhet. Remény nyílt arra, hogy a Magyarok Világszövetségében a törvényesség és a közjó önzetlen szolgálata kerekedik felül. Remény nyílt arra, hogy végre lesz érvényes, ellenorizheto, központi tagnyilvántartásunk és végre a közhasznú társaságok közé való besorolás helyett önálló törvény születik a Magyarok Világszövetségérol, s az önálló törvény által végre az egyedi mivoltához, a különös fontosságú feladatához méltó helyre kerül a magyar társadalom megítélésében.

Reény nyílt még arra is, hogy a nemzet anyakönyvének kimunkálása is a Magyarok Világszövetségének lesz a feladata. Ezek a remények foszlottak szét a 2000. május 25-27-i küldött közgyulésen. Történhetett ez azért, mert a küldötttek jelentos hányada nem volt képes észrevenni, hogy végre a 15 milliós magyarság érdekvédelméhez méltó szervezet létrehozására nyílt mealapozott remény. A tájékozatlan és manipulált küldöttek a múltra, az elfogadhatatlan szerkezetre, az össz-magyarság méltatlan képviseletére szavaztak. A 2000. május 27-i keltezésu nyilatkozat aláírói, akik azonosan ennek a határozatnak az aláíróival, kinyilvánítják, hogy a hiteles központi tagnyilvántartás kimunkálása további haladékot nem szenvedhet. Tiltakoznak, hogy egységes, ellenorizheto, központi tagnyilvántartás megvalósítása elott újabb küldött közgyulést hívjanak össze. Az érvényes alapszabály szerinti tagsági követelményeket figyelembe véve, mindenkinek új megerosíto nyilatkozatot kell az MVSZ fotitkárához eljuttatni. Határozatunk mellékletét, amelyet mindenkinek, aki a Magyarok Világszövetségének önállóan, vagy tagszervezeten keresztül kíván tagja lenni, ki kell tölteni. Az MVSZ meglévo szervezetein, a számítógépes informatikai hálózaton és a médián keresztül biztosítni kell a nyilatkozat kitölthetoségét a világ bármely pontján élo magyarok számára és csak ezt követoen leht, törvényes küldötteket választani és alapszabályalkotó, tiszújító küldött közgyulést tartani.

Az aláíró elnökségi tagok magával a határozattal és annak nyilvánosságra hozatalával bizonyítani kívánják azt is, hogy vállalt feladatukat, a magyarok Világszövetségének céljáért, az össz-magyarság érdekvédelméért folytatott munkálkodásukat teljesítik. nem kívánnak részt venni a törvényes muködés megteremtésének szabotálásában, a megválasztott de még be nem jegyzett elnök törvénysérto intézkedésiben.

2000. július 11.

47alairasok.gif (3929 bytes)

 

NYILATKOZAT

A nyilatkozat itt letöltheto.

Az össz-magyarság érdekvédelmi szervezetének, a Magyarok Világszövetségének tagja kívánok lenni. Az érvényes alapszabály valamennyi eloírását, tagságra vonatkozó követelményét, beleértve a tagsági díj befizetésének kötelezettségét, elfogadom és teljesítem.

Név:

Cím:/postai/

Tel./fax:

E-mail:

/1. Az érvényes alapszabály vonatkozó kivonat II. bekezdés, 5. §:

Az MVSZ rendes tagja lehet minden természetes személy, aki a./ magát magyarnak, vagy b./ a magyar kultúrához tartozónak vallja, c./ a többi magyarral sorsközösséget vállal és d./ az alapszabályban foglaltakkal egyetért, ezek szellemében szolgálja a magyar érdeket, a Szövetség tevékenységében aktyv részvételt vállal és együttmuködési szándékát tevékenységében aktyv részvételt vállal és együttmuködési szándékát írásban belépési nyilatkozattal fejezi ki. Az ilyen személyt belépése után "egyéni tag"-ként kell nyilvántartásba venni. Nem lehet tag az, aki közremuködött bármelyik totális diktatúra létrehozásában, fenntartásában vagy kiszolgálásában, alapveto emberi jogok és nemzeti érdekek megsértésével. Az MVSZ rendes tagja lehet további minden jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkezo szervezet, ha az alapszabály eloírásait magára nézve kötelezonek fogadja el. Az ilyen szervezetet belépés után "tagegyesület"-ként kell nyilvántartásba venni.

Megyjegyzés: Nyilatkozatot kell kitölteni és a külön megszabott tagsági díjat be kell fizetni azon személyeknek is, akik "tagegyesületen" keresztül lépnek be a Magyarok Világszövetségébe.

Dátum: ...............................          aláírás:........................................

A nyilatkozatot kitölto személyt ismerem. A benne foglaltak igazságát igazolom.

1. Név:

Cím:

Aláírás: ..................................

2. Név:

Cím:

Aláírás: ..................................


4. tájékoztató: 8. sz. melléklet : Erdélyi Szövetség állásfoglalása - itt letöltheto


4. tájékoztató: 9. sz. melléklet

 

MEGÚJULÁSI IRODA

(Program-kezdeményezo és felkészíto iroda)

Bejelentés, helyzet-ismerteto, tennivaló

 

Bejelentés

Megalakult a "MEGUJULASI IRODA" (Program-kezdeményezo és felkészíto iroda)

2000. július 17-i dátummal, négy hónapi idore.

Az iroda feladata a megalakítók írásba foglalt szándéka szerint:

1. felkészülés a Magyarok Világszövetségének várhatóan 2000. októberben folytatódó küldöttközgyulésre

2. infrastrukturális szolgáltatások kialakítása a megalakító tagszervezetek számára (pályázat készítési és a pályázat kiírójával egyezteto támogatás, ügyviteli és adózási, szervezési, jogi, stb. támogatás, internetes megjelenés segítése, információs rendszerekhez való kapcsolódás segítése, saját információs rendszer fejlesztése, kialakítása)

3. az anyaországi régió irodájának, programjának támogatása

Irodahelyiséget a POFOSZ biztosított. Az Anyaországi Régió Benczúr utcai irodájának muködését akadályozzák, ezért kellett egy külso helyszínt választani.

Az iroda tehát a Magyarok V. Világkongresszusát elokészíto “Kongresszusi Iroda" mintájára egyes feladatok elvégzésére alakult (nem része a világszövetségi döntéshozó illetve a hivatali struktúrának) Helyzet-ismertetés

A Magyarok Világszövetsége válságban van.

1) Meg kell teremteni a törvényességet. A válságot elmélyíto okok között jelentosek a politikai koncepcióbeli különbségek valamint a szervezeti problémák. A politikai különbségek kifejtése a küldöttgyulésre való felkészülés egyik lényegi teendoje.

2) A világszövetség szervezeti megújulásának több összetevoje van. A gazdaságból vett kifejezéssel értékelni (“auditálni") kellene a világszövetséget jelenlegi állapotában.

3) Elérendo mind a küldöttgyulésen, mind a muködésben a D politikai célok, D program-tervek, D szervezeti megoldások ~ alapszabályi (valamint szmsz-) eloírások együttes, összefüggo csomagként történo kezelése.

4) Eroteljesebb szervezeti többsíkúságra van szükség

5) Az MVSZ a szervezeteinek és tagjainak is nyújtson közvetlen szolgáltatásokat

6) Az alulról szervezodo világszövetség jelentene valós kibontakozást

7) A finanszírozás is tekintheto részben szervezeti kérdésnek. Képtelenség a mai homogén, alig tagolt gazdálkodási felelosség

8) Fontos garancia az elnöki jogkör józan szabál~-ozása (korlátozottsága). Jelen állapotban az abszurdumig terjed az önkén~~es szerepértelmezés.

9) A szervezet muködésének megbízhatóságát alapvetoen erosíteni kell.

Tennivaló

1) A küldöttgyulés összehívásának elérése a törvényes feltételek szerint.

2) A küldöttgyulésre való felkészülés.

Döntések

1) Követelni az Anyaországi Régió muködési feltételeinek azonnali helyreállítását.

2) Az Iroda muködtetéséhez a felkészülés költségeinek igénylése az MVSZ-tol

 

A "MEGÚJULÁSI IRODA" (Programkezdeményezo és felkészíto iroda)

feladata a felkészülés segítése a Magyarok Világszövetségének küldöttgyulésére.

Irodavezeto Fáy Árpád, cím H-1051 Budapest, Nádor u. 36. IV. em. telefon 331-7550, 331-9170, telefon/fax 331-6743


4. tájékoztató: 11. sz. melléklet

mvszfejlec.gif (4962 bytes)

Dr. Szíjártó István Úrnak !

A Magyarok Világszövetsége Anyaországi Régiója Elnökének !

Budapest Benczúr u.15. 1068

Tisztelt Elnök Úr

A Magyarok Világszövetségénak elnöke ,Patrubányi Miklós úr a múlt hó 19.-én kelt Ej.2000/0044/I/d sz. levelében kérte, hogy a az MVSZ jelenlegi helyzetével, az Anyaországi Régió Elnökségének az Elnökség munkájában való részvételuk felfüggesztésével kapcsolatban foglaljunk állást . Ezzel kibovített elnökségünk foglalkozott már ,amit Patrubányi Elnök Úrnak meg is írtam, az Elnökségünk tagjai azonban a nyilatkozatuk végleges szövegét részleteiben át kívánták még gondolni ezért, azt a f. hó 14.-én tartott Elnökségi Ülésünkön rögzítették részben személyesen, részben írásban. Elnökségünk tagjai csak annyit ismernek az ügybol, amennyit a sajtóból és az ellentmondásos nyilatkozatokból, levelekbol ismerhetnek. A hozzám az MVSZ Elnökétol és az Anyaországi Régiótól érkezett leveleket az ülésen mind felolvastam ,a leglényegesebbeket fénymásolatban elozoleg is megküldtem az elnökségi tagoknak, de valamennyi levél fénymásolására és esetenkénti szétküldésére nem volt és nincs nincs anyagi lehetoségünk.

Jelzem, hogy Megyei Szervezetünk mélységesen sajnálja és elítéli a jelenlegi állapotokat, de reméli, hogy még sikerül az MVSZ- t megmenteni. Eddig minden millenniumi programunkat megvalósítottuk annak ellenére, hogy semmi segítséget nem kaptunk ehhez. Nem csupán anyagi segítségre gondolok . Nem akarunk belebonyolódni az MVSZ legfelsobb vezetése vitáiba, elég a saját helyi nehézségeinket megoldani. Itt abban mindannyian egyetértünk, hogy a jelenlegi helyzet tarthatatlan, nem lehet az MVSZ létét egyéni ambícióktól és sértodésektol függové tenni. Olyan jelek is vannak, hogy mind Erdély, mind a Felvidék ,de az Anyaország magyarsága is szétszakad a kialakított helyzet következtében. Gondolok itt a székelyföldi csoportra, a Popély Gyula írására /Magyar Demokra/ és az Anyaországi Régió június 1.-én tartott értekezletén elhangzottakra.

Mível végig részt vettem az Alapszabály Szerkeszto Bizottság munkájában hónapokon keresztül dr.Murvay Sámuellel, meglehetosen magiunkra hagyva a többi anyaországi küidöttöl, merem állítani, hogy, ha teljesen új Alapszabályt akartok kidolgoztatni, akkor abból talán évek múlva lesz valami, - ugyancsak nem olyan, amilyet szeretnétek. Én az Alapszabályban két nagyon lényeges kifogásolni valót találok. Javaslatom az volt, hogy az elnökhelyettest az elnök válassza ki a régiók által javasolt több személy közill, - másik régióból-, akivel együtt tud muködni / Akkor még Csoóri Sándor volt az elnök és a probléma az elnökhelyettes személyében látszott /. Ezt a javaslatot, ami még a hatos bizottságban alternatívaként szerepelt, a közgyulés elé már nem került, mert éppen az anyaországi bizottsági tagok távolléte miatt a többség elvetette.  A másik probléma az, hogy az Elnökség az elnök megkerülésével közvetlenül is adhat megbízást, feladatot az elnökhelyettesnek. Ez magában rejtette már akkor az ellentétek lehetoségét. Amikor a javaslataimat tettem, amibol csak a titkárra vonatkozó maradt meg, nagy nehezen ,akkor én nem személy érdekében tettem ezeket a javaslatokat, hanem azért, hogy muködoképes MVSZ legyen, az Elnök legyen igazi vezeto, egyszemélyi felelos az Elnökség és a Közgyulés felé. Az Alapszabályt egy szabályosan összehívott Közgyulés tökéletesítheti , szükség esetén más vonatkozásban is. Emlékeztetem az Elnökséget arra, hogy az Anyaországi Régió választási gyulésén olyan indítvány is elhangzott, hogy a helyettest minden korlátozás nélkül az elnök jelölje ki. Most ,ha ezt elfogadtatják a választás elott a Közgyuléssel, akkor mi lenne helyzet ?

Az MVSZ pénze jobb helyre is elellne , nem pedig rendkívüli közgyulésre, ám ,ha nincs más lehetoség, ami bekövetkezhet, mert az ügyészségi vizsgálat találhat hibát a választás elokészítésében és lebonyolításában, akkor legyen újabb választás ,elölrol kezdve mindent. Nem tartom valószínunek, hogy a történtek után Boros Péter miniszterelnök úr még egyszer hajlandó lenne jelöltetni magát. Ot is az utolsó napokban kérték fel . Négy év alatt nem tudott az Anyaországi Régió olyan anyaországi jelöltet találni, aki minden tekintetben megfelelt volna a küldöttek többségének. Ezért nem lehet másokat hibáztatni. Tudott volt az, hogy a VET kit jelöl. Tudna-e az Anyaországi Régió jelenlegi Elnöksége a jelenlegi elnökkel oszintén együttmuködni, amennyiben ismét Ot választanák meg? Vagy inkább szunjön meg a Magyarok Világszövetsége? Kit lehet hibáztatni azért, ha a választás szabálytalansága esetleg megállapítást nyer? Kinek volt kötelessége a választási szabályok betorlása, a Küldöttgyulés szabályos összehívása, a szavazólapok hitelesítése, stb.?

Ha Boros Péter nyerte volna el a szavazatok többségét, az ellentábor most ugyanazon indokokkal támadhatná a választási eredményt, mint most az Anyaországi Elnökség és a hozzá csatlakozott szervezetek. Gondatlanság volt az ami történt, vagy elore kitervelt szándékosság ? Mindez az MVSZ lejáratását és rengeteg pénz kidobását eredményezte.

A választási eredmény, függetlenül az elnök személyétol, magát az Elnökséget tekintve, nekem sem tetszik, de nem szólhatunk bele abba, hogy a Nyugati Régió kiket jelöl az Elnökségbe. Ismert dolog az, hogry a korábbi Közgyulésen , hogy próbálták megzsarolni Csoóri Sándor elnök urat azzal, hogy nem szavazták meg a költségvetést, azt kívánták, hogy elobb mondjon le. /Még a nyugat-európai küldöttek is ezt kérték ki is vonultak a Nyugati

Régió küldöttei, határozatképtelenné téve akkor ok a közgyulést. Tudott az is, hogy a Népszabadságban milyen rágalmazó cikkek jelentek meg ellene. Már akkor kértük azt, hogy ezeket a személyeket zárják ki az MVSZ-bol. Én a késobbiekben további hasonló viselkedés " miatt írásban is bejelentést tettem két ilyen elnökségi tag ellen az MVSZ Elnökségéhez, de szóban is eloadtam ezt az Anyaországi Régió egyik megbeszélésén Csoóri elnök úrnak., javasolva ezen szemclyck kizárását. Csoóri elnök úr akkor azt mondta, hogy majd máskép kcrCil cz az ügy elintczésrc. Most az Elnökség az anyaországiak nélkül muködik majd, ami öngól. Nem lehet az új elnoköt felelossé tenni azért, hogy ezek a személyek, akik korábban végeredményben ot is támadták, ma pozícióban vannak ismét. Emiatt nem zárhatjuk ki a Nyugati Régiót, amelyiknek a többsége általam nagyra becsült magyar ember. Egryütt kell élni és dolgozni azokkal is , akiknek a viselkedése számunkra súlyos kifogás alá esik, azért, hogy ne essen szét az MVSZ.Tisztségviselok jönnek és mennek, az MVSZ- nek azonban meg kall maradni ! Nagyon visszatetszo az, hogy a belso vívódásokat kiviszik még az elnökség tagjai is a tolünk távol álló médiákba is.

Van komoly esély arra, hogy megismételt választás esetén kedvezobb eredmény születik ? Már az is eredmény volt, hogy az elso alapszabály elkészítésénél mellozni sikerült azt a másik két régió által tett indítványt, hogy minden alkalommal más-más régióból kerüljön ki az elnök. Megelégedtek azzal, hogy annyi kerüljön bele az alapszabályba, hogy "lehetoleg". ha nem tudnak a régiók elnökségi tagjai megegyezni ,akkor meg lehet ismételni analóg Fur Lajos kijelentését, amikor az MDF -bol távolították el a radikálisokat, hogy " Isten óvja a nemzetünket "!.

Kérjek, hogry az anyaországi régió elnöksége tegye félre sértettségét egy magasabb cél érdekében, mert e nélkül még egy i~jabb eredményes közgyulés összehívására sincs lehetoség.

Mi semmi esetre sem vagyunk hajlandók elosegíteni az MVSZ megszunését semmilyen szinten. Megyei Szervezetünk mükodik, mindenki kifejtheti véleményét és együttmuködünk akkor is, ha nem mindenben vagyunk a részletekben föltétlenül egy véleményen, mert a célunk közös. Szervezetünk a millenniumi tervét teljesítette eddig és létszámában is folyamatosan erosödik az MVSZ Elnökségének válsága ellenére.

Ha a válság tovább tart,akkor a Megyei Szervezet rendkívüli közgyulését hívjuk össze , amire meghívjuk mind Elnök urat, mind az MVSZ elnökét.

Kérjük azt, hogy az Elnökség tagjai távlatokban fontolják meg a következményeket.

Csatolom a jelenlegi tagságunk névsorát. További négy személy kérte a felvételét, akiknek a elbírálásukra a következo elnökségi ülésen kerül sor.

Mell: 1 db.

Ajánlott -

  komporday.gif (1857 bytes)

mvszfejlec.gif (4962 bytes)

T. Dr. Szíjártó István Úrnak

A Magyarok Világszövetsége Anyaországi Régiója Elnökének

Budapest Benczúr u.15. 1068

Tisztelt Elnök Úr !

A Magyarok Világszövetségénak elnöke ,Patrubányí Miklós ür a múlt hó 19.-én kelt Ej.2000l0044/1/d sz. levelében kérte, hogy a az MVSZ jelenlegi helyzetévei, az Anyaországi Régió Elnökségének az Elnökség munkájában való részvételük félí`úggesztésével kapcsolatban foglaljunk állást .

Ezzel kibovített Elnökségünk foglalkozott már ,amit Patrubányi elnök úrnak meg is írtam, az Elnökségunk tagjai azonban a nyilatkozatuk végleges szövegét részleteiben át kívánták még gondolni ezért, azt a f. hó 14.-én tartott elnökségi ülésünkön rögzítették részben személyesen, részben írásban.

Elnokségünk tagjai csak annyit ismernek az ügybol, amennyit a sajtóból és az ellentmondásos nyilatkozatokból, levelekbol ismerhetnek. A hozzám az MVSZ elnökétol és az Anyaországi Régiótól érkezett leveleket az ülésen mind felolvastam ,a leglényegesebbeket fénymásolatban elozoleg is megküldtem az elnökségi tagoknak, de valamennyi levél fénymásolására és esetenkénti szétküldésére nem volt és nincs anyagi lehetoségünk.

Elnökségünk tagjai közül szabadságuk miatt nem nyilatkoztak: Alakszainé dr. Oláh Annamária elnökhelyettesünk, Miskolc alpolgármestere, aki személyesen részt vett az Anyaországi Régió elnökségválasztó küldött- gyulésén és ott is véleményt alkothatott már, valamint dr. Csukás Zoltán ,aki a Református Zsinat tagja , nyilván ebbol eredo elfoglaltsága miatt maradt távol.

Elnökségilnk tagjai közül írásban, vagy telefonon jelezték, hogy az alábbi nyilatkozatot teszik:

A jelenleg érvényben lévo Alapszabály érvényes mindaddig, míg megváltoztatására jogerosen sor nem kerül.

Össze kell hívni szabályosan a Közgyulést a 2000 május 26-27-i abbamaradt Közgyulés folytatására. A meghívóban szerepeljen most már az is, hogy amennyiben a meghatározott idopontban a létszám hiány miatt a közgyulés határozatképtelen, a meghívóban megjelölt idopontban a megjelentek számától függetlenül határozatképes. /Alapszabály 16. §. /

A választások intézésére Válas:aási Bizottságot kell választani az egyes Régiók küldötteibol és annak muködési szabályzatát, a választások technikai lebonyolításának szabályait rögzíteni kell. / Szavazólapok elkészítése, hitelesítése stb./

Meg kell jelölni azt, hogy az Alapszabály mely pontjai esnek kifogás alá, melyeket kívánják megváltoztatni.

Mindaddig is míg a jelenlegi Alapszabály az érvényes a Régiók muködési szabályzattal rendezzék vitás kérdéseiket, súlyuknak, de a méltányosságnak is megfeleloen.

Egyetlen magyar nemzet van, egyetlen MVSZ és a Régiók érdekei nem állhatnak szemben az egyetemes magyarság érdekeivel, céljaival. Az MVSZ- en kívül az egyes Régiók nem muködhetnek, mert akkor már nem részei az MVSZ- nek .

A küldöttek kotelezzék magukat, hogy a közgyulésrol nem távoznak el, távolmaradásukkal, eltávozásukkal nem teszik lehetetlenné a közgyulés munkáját, ezzel nem okoznak nagyon jelentos anyagi kárt is. Kotelezzék magukat, hogy amennyiben ezen kötelezettségüknek, amire az egyes szervezetektol megbízást kaptak és fogadtak el, nem tesznek eleget, a személyükkel kapcsolatban felmerült költségeket meghatározott idon belül megtérítik az MVSZ - nek .

A trianoni /párisi / szerzodés felülvizsgálatának felvetése nem áll ellentétben az MVSZ szellemiségével, amit alátámaszt az is, hogy kormányunk tagjai is sérelmezik azt. Magyarország helyett azt senki nem fogja felvetni, sérelmezni. Tudomásul kell venni, hogy ezt a kérdést békésen kell rendezni annak felismertetésével , hogy a Kárpátmedence népei csak így élhetnek tartósan ,félelem nélkül ,barátságban egymás mellett és egy a sorsuk, egymásra vannak utalva. -/AIapszabály 3.§. " A Szövetség Ieg~bb célja a magyar nemzet egységének megteremtése és megorzése az önrendelkezési elv alapján"......Célja a magyar nemzet megítélését a valósághoz igazítani " Célja továbbá szolgálni a magyarság és a vele egyGtt, valamint körülötte élo népek és népcsoportok békés és nyugodt együttélését, a konfliktusokat teremto és a stabilitást veszélyezteto helyzetek kialakulásának megelozését, illetve a megtevok megszuntetését..........." Továbbá az MVSZ feladata mindaz ami az alapszabály 4. §.-ban szerepel. l

Az MVSZ vezetésében kialakult jelenlegi helyzet, sajtónyilatkozatok, stb. súlyos károkat okoznak nem csak az MVSZ -nek ,de az egész magyarságnak. Ezt az állapotot azonnal meg kell szüntetni és a vitás kérdéseket annak szem elott tartásával rendezni , hogy ez az egész magyarság érdeke. Különösen nem lehet ellentétes érdeke a Kárpát-medence magyarságának, amelyik együtt emelkedik fel, vagy sitllyed le. Ha erosödik a csonka ország, azzal er'ósödnek az elszakított részek is és viszont . Célunk csak közos lehet.

Megyei Szervezetünk tagsága nem Régiókban és nem személyekben gondolkozik, hanem nemzetben és kéri azt, hogy mind a Régiók vezetésében, mind az egyes vezetoknél és tagoknál is ez a szemlélet érvényesüljön.

Ezen nyilatkozatot levélben, vagy telefonon tették meg , fogadták el:

Dr. Eszlári Emil, dr . Rózsa György , Szabó Sándor ref. lelkész, püspöki titkár elnökségi tagok, Kiss Endre József a Sárospataki Tagozatunk elnöke a csoportúkkal is egyeztetve, Végsoné Fazekas Aranka a Zempléni Tagozat elnöke az Elnökségük nevében is és dr. Czakó Dániel.

Az Elnökségi ülésen megjelentek fenti nyilatkozatot elfogadták kiegészítve még dr. Tóth Albert elnökségi tag alábbi javaslataiból a következo gondolatokkal.

11./ Teljes morális megújulásra van szükség, ami elsosorban azt jelentené, hogy nem egymás ellen, hanem egymásért vagyunk a szétszóratásban. Nem egymást jelentgetni az Etikai Bizottságnál, majd az EB munkáját lejáratni, nem egymást meggyozni a közös cél fontosságáról.

12./ A régiókra semmi szükség incs a Világszövetség n, hiszen azok csak elválasztják egymástól a magyart. Miért nem olts a megalakuláskor égió T Mert a világ magyarságát akarta a szervezet összefogni, tö ríteni. A régiókkal c ak éket verünk magyar és magyar közé, amit az elmúlt négy év világszö Bégi története is utat.

13./ A Világszövetség elnökének , székhelyének, célszeru magyarországinak lennie. Muködését korlátozná az elnöknek, ha más állampolgár lenne. / Az a apszabály nem zárja ki, hogy más régióból kerüljön ki az elnök, sot lehetoleg ezt igényli /

Dr. Tóth Albert fax utján kuldótt levelének másolatát csatolom.

Ugyancsak csatolom dr. Várhelyi Krisztina levelének másolatát, mindkettojük hozzájárulásával.

Meg kell jegyeznem, hogy dr. Várhelyi Krisztina elnökségi tagunk, az MVSZ Felügyelo Bizottságának az elnöke , levele megírásakor, ami még az ülés elott történt, nem ismerte teljes mértékben azt a levelezést, ami Elnök Úr és Patrubányi Miklós elnök úr között történt.

Az Elnökségi ülésen jelen volt elnökségi tagok:

Dr. Gyulai Ákos, Horváth László elnök h., Miklós Árpád, Ráczkevy József, dr. Várhelyi Krisztina és Máthé Botond a Kazincbarcikai Tagozat elnöke

Bár a Veszprém Megyei MVSZ Szervezet az állásfoglalását közvetlenül küldte meg Patrubányi Miklós elnök úrnak, akiknek az ülésén Elnök úr is részt vett, mi úgy találjuk helyesnek, ha ezt a nyilatkozatunkat, állásfoglalásunkat az Anyaországi Régió elnökén keresztill tesszük meg, remélve azt, hogy nem szünetelteti muködését a Régió .

Kérem Elnök Urat, hogy ezen levelünket, - állásfoglalásunkat ,- betartva általunk a szolgálati utat, amennyiben muködik az Anyaországi Régió Elnöksége és kapcsolatát visszaállította az MVSZ Elnökével, szíveskedjék megküldeni az MVSZ Elnökének, Patrubányi Miklós elnök úrnak.

Amennyiben az Anyaországi Régió Elnöksége jelenleg sem tart munkakapcsolatot az MVSZ elnökével, - muködésének felfüggesztése érvényben van , - úgy közvetlenül fogjuk állásfoglalásunkat az MVSZ elnöke felhívásának megfeleloen elküldeni.

Rendkívül megalázó az egész magyarságra az MVSZ. - ben kialakult helyzet. Eddig mások szakították az országot 9 részre, / kapott belole Ausztria, Szlovákia, Lengyelország, Ukrajna, Románia, Szerbia, Horvátország, Szlovénia és marad a Csonka Magyarország 1.

Most maguk a magyar nemzet tagjai szakítják darabokra magát a nemzetet és állítják szembe egymással a nemzetrészeket, de azokon belül is a magyarságot. Jelzem, hogy Megyei Szervezetünk mélységesen sajnálja és elítéli a jelenlegi állapotokat, de még reméli, hogy sikerül az MVSZ- t megmenteni. Megyei Szervezetünk ettol függetlenül muködik és tagságában is folyamatosan erosödik.

Kérjük az MVSZ elnökét és a Tizenketteket, hogy félre téve minden egyéni érdeket és sérelmet, emelkedjenek felül ezeken és ne csak keressék, de találják is meg a megoldást a gyümálcsözo együttmuködésre, mert nem lehet más cél, mint Magyarország és a magyar nemzet boldogulása, aminek mindent alá kell vetnie annak, aki 'igazán szereti hazáját és nemzetét.

Miskolc,2000 július 16.       Isten óvja Magyarországot !

Mell.: 2 db.

Ajánlott.

komporday.gif (1857 bytes)


4. tájékoztató: 12. sz. melléklet

Dr. Komporday Zoltán

MVSZ. Borsod.-A.-Z megyei elnöke

Tisztelt Elnök Úr! Kedves Zoli!

Megbeszélésünknek megfeleloen engedd meg, hogy a legnagyobb tisztelettel a tervezett nyilatkozathoz véleményemet kifejtsem.

Nagyon lényegesnek tartom, hogy a tagság és elnökség véleményét kikérted és a magam részérol megköszönöm.

Élve ezzel a lehetoséggel a következo észrevételt teszem az MVSZ Borsod-A.Z. megyei szervezete 2000. július 1-i nyilatkozatához:

1. Azt tartom helyes és szabályszeru muködésnek, ha bármilyen témakörben az Anyaországi régi elnökén keresztül történik a kapcsolattartás, a levelezés, információ csere, stb. és nem közvetlenül az MVSZ elnökével, elnökhelyettesével, még akkor sem, ha közvetlen megkeresés történt az MVSZ elnökétol. Az ilyen közvetett, szolgálati utat megkerülo információk vezethetnek a félreértésekhez és teremthetnek “oszdd meg és uralkodj" helyzetet.

Az Anyaországi régió elnökségi tagjai bizalmat kaptak. A bizalmi elv alapján azt kell feltételezni, hogy döntéseiknek, nyilatkozataiknak okokozati összefüggése van. Ezen összefüggések ismerete nélkül nem helyes a megyei szervezeteknek az anyaországi régió megkerülésével véleményt formálni. Ha az Anyaországi régió elnökségi tagjai valamilyen oknál fogva nem élvezik tovább a tagság bizalmát, ezt megfelelo jogi formában kell megoldani. Szükségesnek tartom, hogy az Anyaországi régió elnöke felé kezdeményezzük, a kialakult helyzetrol, annak a választás óta eltelt idoszakában történt fejleményekrol adjon tájékoztatást. Higgadt helyzetértékelés, megfelelo információ, kollektív bölcsesség alapján kell a további lépéseket megtenni, és a véleményünket kialakítani.

Lényegesnek tartom, hogy az MVSZ elnöke megfelelo intelligenciával, kompromisszumokkal, diplomáciával és nagyvonalúsággal kezelje a feszült helyzetet.

2. Számomra meghatározó útmutatást adott miniszterelnökünk, amikor kifejtette, hogy milyen tényezokre, elvekre kell figyelemmel lennünk az MVSZ elnökének megválasztásakor. Nagyon fontos jelzésnek tartom azt, hogy Orbán Viktor miniszterelnök úr a választás kérdésére beszédében külön kitért. Ez számomra azt jelenti, hogy a kormányzat számára fontos a Magyarok Világszövetsége. Számomra~az a következtetés is levonható, hogy vannak olyan elvégzendo feladatok, amelyeket diplomatikusabb szervezetünk közremuködésével lebonyolítani, mint kormányzati szinten. A jelzéseket magamra nézve követendonek tartom és így nem értek egyet ezzel ellentétes megoldással. A demokratikus elvek alapján azonban amennyiben korrekt, törvényes és szabályszeru a választás, eredményét elfogadom és azon munkálkodom, hogy a szervezet muködését segítsem. Az elnökkel szemben segíto, de mértéktartó, elozo szempontokat érzékelteto megnyilvánulást tartok indokoltnak.

3. A trianoni békediktátum felülvizsgálatát szükségesnek tartom. Azt, horderejének megfelelo komolysággal, felelosséggel kell elokészíteni és eloterjeszteni. A trianoni szerzodésnek, ennek a magyarság sorsdönto kérdésének a felvetése, nem szolgálhat semmiféle egyéni, kampány, népszeruségi célokat. A kérdést nagy alázattal a nemzet iránti felelosségérzettel, és megfelelo szakszeruséggel, kidolgozottan, a régiókkal végigtárgyalva, oket bevonva lehet eloterjeszteni, mert másképp nem várható valós eredmény. Azt pedig, hogy ez a téma ízléstelen sajtó szenzáció legyen, az elfogadhatatlan szégyen, felelos vezetoknek nem szabad megkockáztatni.

Véleményem szerint sem a hely, sem az ido, sem a szakszeruség, sem a helyzet, sem a mód nem volt megfelelo e fontos téma megfelelo megtárgyalására.

Kedves Zoli, kérem véleményem átgondolását.

Baráti tisztelettel és üdvözlettel:

Miskolc, 2000. július 7.

varhelyi.gif (764 bytes)


4. tájékoztató: 13. sz. melléklet

MAGYAROK VILÁGSZÖVETSÉGE

ZALA MEGYEI SZERVEZETE

8900 zALAEGERSZEG, Becsali u. 75.

Telefon: (92) 317-215                   "Könnyebb bontani, mint építeni" (Széchenyi)

Az MVSZ Zm-i Vezetösége, a Zalaegerszegi Szervezete, 2000. július 12-én megtartott gyulésén meghozott határozat alapján, tisztelettel fölszalitja az önmagát fölfüggeszto, 12 Elnökségi tagot, hogy vonják vissza, május 27-én közzétett NYILATKOZAT-ot; szüntessék meg a Magyarok Világszö~ verségében a tagságot, az Egyesületeket, a Szervezeteket, az Országos Tanácsokat megosztó tevékenységet. A választás eredményét, az érvényes ALAPSZABÁLY-t tartsák tiszteletben, segítsék elo az Elnöki Kollégiumon belül a megt~juld és az érdemi munkát, hogy a Magyarok V. Világtalálkozóján, a tiszújító küldöttgyulésen elfogadott határozatok megvalósuljanak. Az önmagát fölfüggeszto, 12 Elnökségi tag nyilatkozatából részlet: "A választások ugyan demokratikusan zajlottak le, a folyamatot és annak eredményét azonban ennek ellenére sem tudjuk elfogadni. Az bizonyosodott be ugyanis, hogy az eddig is sok problémát okozó jelenlegi ALAPSZABÁLY paragrafusai szerint megí~julni nem lehet." Tehát a tisztújító küldöttgyulésen a választás törvényes volt, demokratikusan zajlott le, de ennek ellenére a szavazás megváltoztatását és az ALAPSZABÁLY paragrafusai módosítását kérik. Dtindenki által ismeretes, az érvényes ALAPSZAB~iLY-t az elozo négy évben, az MVSz három Régidja Országos Tanácsai, Egyesületei és Szervezetei elozetesen, több éven keresztül egyeztették, az UGYESZSEG felülvizsgálta, a küldöttgyulésen a küldöttek, a NYIILATKOZAT-ot közzétett Elnökségi tagok is megszavazták, a BIRÓSÁG pedig jóváhagyta. Az ALAPSZABÁLY módosítása az MVSz célja, tevékenysége, feladata, a megthjulása végett biztosan indokolt, de a törvényesen és demokratikusan megválasztott küldöttek cseréje (ahogy ezt Pálfi G István óhajtaná, mert másként ismét torz eredményt hoz a megismételt küldöttgyulés), az Elnök, az Elnökségi és Bizottsági tagök leváltása végett, visszamenoleges hatállyal nem érvényesítheto. Az is ismeretes, hogy 1999. áprilisban megtartott küldöttgyulést: a bojkottálták, a kivonulók miatt, májusban meg kellett ismételni, mely az MVSz-nek 12 millió Ft többletkiadást eredményezett. Ugyanakkor, ez év, május hdnapban megtartott tisztixjitb küldöttgyulést, szintén a bójkottálbk, a kivonulók miatt nem lehetett érdemben-befejezni (pedig, csak 3 napirendi pont volt vissza), ezért meg kell ismételni, mely az MVSz-nek az elozetes becslések alapján, további 16 millió Ft többletköltséggel, értelmetlen pénzkidobással jár. Ezért az önmagát fölfüggeszto, 12 Elnökségi tag NYILATKOZAT-át, az MVSz Zm-i Szervezete nem fogadja el, sot visszautasítja, mert nem becsüli meg, hanem felelotlenül pazarblják az adbfízetök, a MAGYAR ÁLLAM, az MVSz pénzét. Megjegyezzük, hogy a 12 + 16 millid Ft összegeket hasznosabb dolgokra, a határon túli (Moldva, Kárpátalja, Jugoszlávia, Erdélyi stb) magyarnyelvu oktatását (P1. tankönyvekkel), már meg is lehetett volna, vagy meg lehetne segíteni. A Zm- gyulésen a jelenlévok külön kérésére, a felsoroltakkal együtt megszavazták, hogy a májusi tisztújító küldöttgyulést bojkottálták és kivonultak Elnökségi és Bizottsági tagok, a küldöttek fizessék meg, az általuk okozott kárt. Az MVSz Zm-i Szervezete nevében a jelenlévok ismételten fölszólítja az önmagát fölfüggeszto, 12 Elnökségi tagot, hogy vonják vissza a NYILATKOZAT-ot, vagy ellenkezo esetben mondjanak le, mert visszaéltek a választáskor a küldöttek által megelolegezett bizalommal. Továbbá egyetért az MVSz három Régieja, azon Szervezetekkel, Egyesületekkel és Országos Tanácsokkal, akik mer ezídeig elutasították a NYILATKOZAT-ot és felkérik a továbbiakat, hogy csatlakozzanak a felhíváshoz

simondezso.gif (1672 bytes)


4. tájékoztató: 14. sz. mellékletA levél itt letöltheto


4. tájékoztató: 15. sz. melléklet

A Magyarok Világszövetségének megújulásáért

Szerény véleményem szerint a MVSZ megújulásához az alábbi feltételek megteremtése szükséges:

1./ Teljes morális megújulás, ami elsosorban azt jelentené, hogy nem egymás ellen, hanem egymásért vagyunk a szétszórattatásban. nem egymást jelentgetni az Etikai Biztottságnál, majd az EB munkáját lejáratni, hanem egymást meggyozni a közös cél fontosságáról.

2./ Meggyozodésem, hogy régiókra semmi szükség nincs a Világszövetségben, hiszen azok csak elválasztják egymástól a magyart. miért nem volt a megalakuláskor régió? Mert a világ magyarságát akart a szervezet összefogni, tömöríteni. A régiókkal csak éket verünk magyar-magyar közé, amit az elmult négy év világszövetségi története is mutat.

3./ A Világszövetség elnökének, székhelyének Magyarországnak kell lenni. A muködését korlátozná az elnöknek ha más ország állampolgára lenne.

4./ A Világszövetség élére elegendo egy elnök és egy titkár. A túl sok pozícióban való gondolkodás a Szervezet küldetésének lényegérol tereli el a figyelmet, Ld. az elmult 4 év helyezkedési- és pozícióharcait.

5./ A Világszövetség élére nemzetközileg elismert, magyar állampolgár kell, aki meg tudja jeleníteni magyarságunkat a világban és ezáltal egy eros és tekintélyes Világszövetséget tud megvalósítani. A Világszövetség élére nem vezér, hanem vezeto kell !

Tóth Albert

Tiszalúc, 2000. július 13.

414alair.gif (969 bytes)

Ezen feltételek megvalósítása érdekében új "alapszabályozó" közgyulést kell összehívni, majd annak alapján megválasztani az elnököt és az elnökséget és az elnök pedig kinevezi a titkárt.


4. tájékoztató: 16. sz. mellléklet

416fejlec.gif (2949 bytes)

2000. június 28-án 17 órai kezdettel Balassagyarmaton tanácskozott az MVSZ Nógrád megyei vezetosége. A tanácskozáson megjelentek szervezeteink képviseloi. /Egy kivételével./ A határozatképes vezetoség a magyarok Világkongresszusa és a tisztújítás eseményit értékelve aggodalmát fejezte kia a kialakult helyzet miatt.  A következo határozatok és vélemények egyetértéssel születtek:

Felkérjük Szíjártó István urat az Anyaországi Régió elnökét, hogy hívja össze a megyei elnökök tanácskozását. Az Anyaországi Régió muködését csa a megválasztott vezetokkel tartjuk lehetségesnek. Szükségesnek tartjuk a rendkívüli küldöttgyulés összehívását. Kívánjuk az alapszabály módosítását, annak érdekében, hogy az MVSZ minden magyar érdekét képviselhesse, csoportérdekek felülkerekedése nélkül. Vállaljuk a megyei és városi szervezeteinek porgramjaink szerinti további muködését.

Balassagyarmat, 2000. június 28.

A tanácskozók nevében:

kovacsgabor.gif (1420 bytes)


4. tájékoztató: 17. sz. melléklet

Másolat dr. Szijártó István részére

Patrubány Miklós

elnök urnak

Budapest

Magyarok Világszövetsége

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyarok Világszövetésge Bács-Kiskun Megyei Szervezetének elnöksége 2000. július 9.-én, Kecskeméten  megtartott ülésén tárgyalt Elnök Úr és az anyaországi régió elnökség tagjai az ülés alkalmával kijelentették, Szíjártó István megválasztott régióelnököt és a hat többi elnökségi tagot úgy ismertük meg, hogy minden tekintetben a Magyarok Világszövetsége céljait kívánják megvalósítani, de mert a jelenlegi nézeteltérés okait eddig nem volt módunkban pontosan és részletesen megismerni, egyhangulag úgy döntöttünk, e vitában egyenlore nem kívánunk állást foglalni, viszont a megyei szervezet továbbra is folytatja eddigi munkáját. Egyben bízunk abban is, mielobb szövetségi szinten is sor kerül a megegyezésre. Megyei elnökként úgy látom, a szövetségi szintu együttmuködés lehetoségeit leginkább rendkívüli közgyulés összehívása teremthetné meg.

Kecskemét, 200. július 10.

kovacslorant.gif (656 bytes)


4. tájékoztató: 18. sz. melléklet

 

Jegyzokönyvi kivonat

Az MVSZ Fovárosi Szervezet 2000. Július 4. elnökségi ülésrol

Az MVSZ Fovárosi Szervezete 2000. Július 4-én megtartotta szokásos elnökségi ülését, ahol többek között az alábbi döntések születtek:

"Az MVSZ Elnökségének azon tagjaitól, akik az MYSZ Fovárosi Szervezete elnökségéhez tartoznak - és az MVSZ tisztújító küldöttgyulése után bojkottálták illetve bénítják az MVSZ elnökségének munkáját a fovárosi szervezet elnöksége egyhangúlag megvonta a bizalmat.

Az MYSZ Fovárosi Szervezetének elnöksége másodszor tárgyalta a bojkottot hirdetok alapszabály ellenes magatartását, és miután a korábbi felszólítás ellenére sem változtattak álláspontjukon Pálfy G. István és dr. Szakály Sándor elnökségi tagokat felszólítottuk az MVSZ elnökségében viselt tisztségükrol való azonnali lemondásra. Ezen döntésével a Fovárosi Szervezet elnöksége egyértelmuen állást foglalt a demokratikus választások mellett.

Budapest, 2000. július 4.

kiralyzoltan.gif (1983 bytes)


4. tájékoztató: 19. sz. melléklet

Dr. Szi j ártó I stván elnök

MVSZ Anyaországi Régió

Budapest

Kedves Barátom!

A Világszövetség Alapszabályzával kapcsolatban kérdezettekrol a magánvéleményem a következo:

/Zárójelben elo kell bocsátanom, hogy a ma érvényes alapszabályokból sem én személyesen, sem Heves megye egyetlen pldányt sem kapott. Úgy látszik a "szerzok" szégyellték megküldeni... Ezért csak a másoknál látott szövegekre kell hagyatkoznom/

Szóval. a véleményem:

1/. Az Alapszabály 2. § /5/ bek. szerint: "Az MVSZ alulról építkezo szervezet, amely az autonómia és a föderáció elvére épül.". Ezért tehát szervezeti egységeinek /országos, regionális/ autonomiája teljes és sérthetetlen! Ezt még kihangsúlyozza a 2.§/7./ bek. is, amely szerint: ..."a Szövetség a szubszidiáritás elve szerint jön létre a ...megfelelo három régió egységébol". Az országos tanácsok esetében az alapszabály 18.§/4/.bek. még egyszer szükségesnek tartja a fentiek megismétlését az alábbiak szerint: "Az MVSZ országos tanácsai a szuszidiaritás elve alapján jünnek létre és annak tiszteletben tartásával muködnek. Illetékességi területükön hatáskörük kiterjed az MVSZ teljes muködésére. Aki tehát az egyes szervezeti egységek /országos v. regionális/ ügyvitelébe kívülrol, illetve "felülrol" avatkozik bele -bármiféle intézkedéssel- az súlyosan vét az alapszabály elvi rendelkezései és a fentiekben konkrétan megszövegezett tételes eloírásai ellen ! Ez maga után vonhat egy személyi, ill. fegyelmi felelosséget is.

2/. Az országos és regionális szervezetek gazdálkodásáról is intézkedik az Alapszabály:

A I9. § szerint: "Az országos tanácsok -az MVSZ alapszabályával összhangban- maguk határozzák meg alapszabályukat, illetve muködési szabályukat. . . az országos tanácsok feladatkörét, szervezetét, pénzügyeit és gazdálkodását, a tisztségviselok feladatait és kötelességeit"...

A 23§/1/.bek. szerint a három régió ügyeit egy-egy regionális tanács intézi. A /2/.bek3. pontja a regionális tanács /kizárólagos/ feladatául tuzi: "a régiók pénzügyi gazdálkodásának kialakítását, irányítását és ellenorzését". Ezekbe tehát semmilyen felettes, vagy más szervnek beleszólsa vagy intézkedési joga nincs! Ellenorzési joga sincs másnak, csak az Elnökségnek, mint általános ellenorzési joggal felruházott testületnek, továbbá, kifejezetten gazdálkodási kérdések ellenorzésére, az Alapszabály 32. és köv §-a szerint létrehozott FELÜGYELO BIZOTTSÁGNAK.

Intézkedni kizárólag csak az Elnökség jogosult. Egyes személyek, bármilyen funkciót töltenek be -a legmagasabbtól a legalacsonyabbig- mindössze indítványt, vagy javaslatot terjeszhetnek be az Elnökségnhez, azonban közvetlen intézkedési joguk nincs. Ugyanígy egyes muködési területek felügyeletére, vagy különbözo feladatok /pl.gazdasági/ végzésében közremuködésre is csak az Elnökség bízhat meg elnökségi tagokat /Alapszab.25.§/15/.bek./ és senki más!

3/. Személyzeti kérdésekben az országos és regionális tanácsok autonomiája az Alapszab.20.§,illetve a 23.§ /4/.bek.-ben jut kifejezésre ,saját hatáskörbe utalva a vezeto tisztségviselok megválasztását.

Ez a szabáily még az irodai munkatársak /tisztviselók/ alkalmazását vagy munkaviszonyuk /végleges v. ideiglenes/ megszüntetését is csak az illetékes regionális elnök hozzájárulásával /!/ teszi lehetové /Lásd. 48.§ utolsó bek./. Ebbol következik, hogy a regionális szervezet irodai személyzete felett kizárólag a regionális tanács elnöke rendelkezik és jóváhagyása nélkül senki más!

Elobb már / a 2.pont alatt/ kifejtettern, hogy egyes személyeknek a -régióhoz rendelése felügyügyelet,vagy gazdasági stb. tevékenységben való közremuködés céljából az Elnökség kizárólagos joga  /25.§/15/.bek./ és ilyen intézkedést senki más nem tehet! Remélen a fentiekben tárgyaltak csak feltételezett helyzetek és a Világszövetségen belül senki sem él annyira vissza a helyzetével, hogy -az általános demokratikus elveket és a Szövetség alapelveit is mellozve- ilyen súlyos törvénysértésekre vetemedne amelyek a szervezet muködését bénitják és legkevesebb fegyelmi következményekkel járnak.

Bp. 2000. júl. 14.


4. tájékoztató: 20. sz. melléklet

A KINCSTÁRI VAGYONI IGAZGATÓSÁG ÉRTESÍTÉSE

az állami tulajdonú és KVI-kezelésu ingatlanok tulajdonjogának

ingyenes megszerzésére irányuló pályázatok benyújtásáról

A társadalmi szervezetek által használt állami tulajdonú ingatlanok jogi helyzetének rende-zésérol szóló 1997. évi CXLII. törvényt (továbbiakban: Tir. tv.) módosító 1999. évi CVII. törvény (továbbiakban: tv.) 11. § (2) bekezdésének rendelkezése szerint a társadalmi szer-vezetek és alapítványok (továbbiakban: társadalmi szervezetek) pályázatot nyújthatnak be a Kincstári Vagyoni Igazgatósághoz (KVI) a tv. 11. § (1) bekezdése alapján közzétett JEGYZÉK-be felvett a társadalmi szervezetek elhelyezését és muködési céljait, együtt: ezek tevékenységét szolgáló ingatlanok/ingatlanrészek (továbbiakban: ingatlan) tulajdonjogának ingyenes megszerzése céljából. (A pályáztatásra kerülo ingatlanok jegyzékét az 1. sz. melléklet tartalmazza).

A pályázat az e célra rendszeresített "PÁLYÁZAT társadalmi szervezet tevékenységéhez szükséges, állami tulajdonú ingatlan tulajdonjogának megszerzésére" címu ur-lap pontos kitöltésével, valamint az abban meghatározott okmányok teljesköru és egyideju csatolásával nyújtható be. Több - különbözo helyrajzi számú - ingatlanra vonatkozó pályázat benyújtása esetén minden megpályázott - külön helyrajzi számon nyilvántartott ingatlanra külön urlapot kell kitölteni. Az urlap a KVI ügyfél-szolgálatánál és a KVI megyei kirendeltségeinél szerezheto be, vagy igényelheto postán. (A KVI ügyfélszolgálati iroda és a KVI megyei kirendeltségei címét, telefonszámát a 2. sz. mel-léklet tartalmazza).

A Tir. tv. 18. § (2) bekezdése alapján - a társadalmi szervezetek elhelyezésére szolgáló (iroda)ingatlanok tulajdonjogának ingyenes megszerzésére már korábban (1999. januárfebruár hónapban) benyújtott pályázatokat a KVI nyilvántartja, annak ismételt benyújtása nem szükséges. E korábban benyújtott pályázatok érvényességének igazolására azonban - a pályázó szervezeteknek megküldött urlapon, az új pályázat benyújtására megszabott határidon belül - kérjük a pályázók írásos nyilatkozatát.

A fenti, sajtóban közreadott JEGYZÉK-ben megjelölt - a társadalmi szervezetek mu-ködési céljait szolgáló - ingatlanokra a korábban (iroda)ingatlanra benyújtott pá-lyázatuk mellett természetszeruen e társadalmi szervezetek, alapítványok is nyújthatnak be új pályázatot a KVI Értesítésben meghatározottak szerint.

A Tir. tv. és a tv. fenti rendelkezései alapján benyújtott pályázatok elbírálására együtt kerül sor.

A pályázatot, illetve a nyilatkozatot a Kincstári Vagyoni Igazgatósághoz (KVI) az Át-meneti Vagyonkezelési Osztály címére (1054. Budapest, Zoltán u. 16.) ajánlott küldeményként, postán kell benyújtani.

A pályázat, illetve a nyilatkozat benyújtásának a határideje 2000. au usztus 19- az ajánlott küldemény feladása 19-én 24 óráig az így nyitvatartó posta mata o ál lehetséges).

A pályázat beérkezésérol a KVI a pályázó társadalmi szervezetet írásban tájékoztatja és - szükség esetén - a pályázótól hiánypótlást kér.

A Tir. tv. 18. § (3) bekezdésében meghatározott rendelkezésnek megfeleloen, a pá-lyázatokat az Országgyulés Társadalmi Szervezetek Bizottsága bírálja el. A pályázatok elbírálásáról és a bizottsági döntésrol, vagy más, ezekkel összefüggo intézkedésekrol a bízott-ság a pályázó

társadalmi szervezeteket a KVI útján értesíti.

http://www.mkogy.hu/biz/kvi/kvi.htm

2000.08.01.

 

Magyar Köztársaság Országgyulése

KINCSTÁRI VAGYONI IGAZGATÓSÁG

Mellékletek:

Pályázati urlap

Nyilatkozat

Címjegyzék a KVI megyei kirendeltségeirol

Jegyzék a pályázható ingatlanokról/ingatlanrészekrol

 

Tisztelt Megyei és Tagszervezeti Vezetok!

Az itt közölt pályázat helyiség-igénylési (tulajdonba vételi) lehetoséget jelent társadalmi szervezeteknek.

A határido viszonylag szoros, alig több mint 2 hét.

A pályázat elkészítése azonban nem lehetetlen.

A megadott (bekeretezett) címen az internetrol könnyen letöltheto a pályázati és a nyilatkozati urlap, valamint az igényelheto helyiségek címlistái megyénkénti bontásban.

Remélhetoleg lesz, aki sikerrel jár ezirányú gondjai enyhítésében.

Kérem, hogy ezt a felhívást adják tovább környezetükben a lehetséges (és nem nyaraló) igényloknek.

Budapest, 2000. augusztus 1.

fayarpad.gif (349 bytes)

Fáy Árpád

http://www.mkogy.hu/biz/kvi/kvi.htm  


4. tájékoztató: 21. sz. melléklet

A Magyar Fórum ,julius 27.-i számában közölt § A Világszövetség a megújulás küszöbén c. írásomat - elso visszhangjának ismeretében - legalább két ponton ki kell kiegészítenem.

1/. Annak az elnökséghez intézett feljegyzésnek, melyet teljes terjedelmében idéztem, lemaradt a dátuma. 1998. végén írtam ezt a feljegyzés, és199. január 10-én terjesztettem az elnökség elé.

2/. Arra a két telefonra, amely kifogásolta: miért nem tértem ki a legvitatottabb ''tizenkettek" bojkottjára, csak azt válaszolhatom: ilyen bojkott nincs, nem is volt, nem is lesz. "Egyéni munkánkat az eddigi meggyozodéssel folytatjuk" - írták nyilatkozatukban a "tizenkettek", csak "az MVSZ elnökségiében végzendo tevélenységüket "függesztik fel", míg nincsenek meg az elnökség munkájához s a Szövetség normális muködéséhez a törvényesség elemi feltételei. A már évek óta - a "tolerancia" jegyében! - bunösen elturt esetenkénti, majd gátlástalanul nekiszabadult törvénytelenségekben egy percig sem akarnak tovább társtettesek lenni. Nyomban a törvényességi felügyelethez fordultak és kérték, a vizsgálatot.

'' Ezt nevezték ki "bojkottnak" tájékozatlan s a tisztességes többoldalú tájékozódást hanyagoló bírálóink és -érvek híján- tudatosan vádaskodó politikai szélhámosok is.

A "bojkott" hogy a "tizenkettek megtagadták az alapszabályban eloírt kötelességük teljesítését"- természetesen hazug rágalom. Az anyaországi régió elnök és elnöksége folyamatosan dolgozik, összeül, határozatokat hoz -két alkalommal az MVSZ elnökség összehívására is javaslattal élt-, igyekszik rendszeres kapcsolatot teremteni a megyei tanácsokkal és tagszervezetekkel. Miközben az MVSZ jogerosen mindmáig be nem jegyzett elnöke mindent elkövet, hogy gáncsolja, akadályozza lehetetlenné tegye a munkát. Kikapcsoltatta a telefont, letiltotta a postázást, eltiltotta a bejárástól a politikai munkatársakat, sot odáig vetemedett, hogy -alapszabály szerinti fölöttese- az elnökség tagjait is kitiltotta a központból, amit mi természetesen nem veszünk tudomásul. Naponta sorozatban és gátlástalanul követ el olyan törvénytelenségeket és jogsértéseket, amilyenkre a Szövetség, elmúlt nyolc esztendejébol egyetlen példát sem tudnék mondani.

Remélem tisztában van azzal, hogy jogerosen addig nem jegyzik be elnöki státuszát, míb a jogsértésekkel, törvénytelenségekkel el nem számol.

2000. július 27., Fekete Gyula

A Világszövetség a megújulás küszöbén

Arra gondoltam, a szaporodó kérdésekre és felszólításokra csak egy rövid nyilatkozatban válaszolok: nyolc év óta vagyok tagja a Magyarok Világszövetsége elnökségének, emlékezetem szerint egyetlen ülésrol sem hiányoztam és egyetlen ülésen sem hallgattam el a véleményemet. Természetesen a Világszövetség jelen állapotáról, a tisztújító küldöttgyulésrol is van - nyolc év tapasztalatára alapozott - véleményem, de érdemben errol - érintett lévén - egyelore nem beszélhetek. Bizonyíthatnám ugyan 5-6 évre visszamenoen magnófelvételekkel, jegyzokönyvekkel, az elnökséghez címzett feljegyzésekkel, hogy rendre megütköztem lesipukás pozícióvadászokkal, pártosan szervezkedo akarnokokkal, “demokratikusan" befurakodott bunözokkel, s követeltem a nagytákarítást - de be kell látnom, hogy mindezzel együtt társtettel vagyok. Tehát érintett, s noha megtehetném, de óvakodom a folyamatban lévo törvényességi vizsgálatot azzal befolyásolni, hogy véleményemet és bizonyságaimat a nyilvánosságnak kitálalom. Mérlegelve a nekem szegezett kérdéseket, felszólításokat, mégis túllépek a nyilatkozat mufaján, csakis ott, ahol az érintettség elvének a sérelme nélkül túlléphetek. Például a szembeköposdi. Legalább tízezer ember képviseletében törölgethetem a szemem, az arcom, amióta felfakadtak alattomos dühök, indulatok, s cikkekben, nyilatkozatokban célba köpködnek a Világszövetségre, milyen semittevö, semmirevaló, senkit sem képviselo szervezet. Pedig világszerte tízezernyi ember áldoz rá a tagsági átlagon felül idot, költséget, fáradságot, hogy tartsa a magyarságban a lelket. Bizony, ha nyilvántartásba vettük volna - ez a javaslatom is elsikkadt-, mit köszönhet a világ magyarsága, kivált válságos helyzetbe sodródó tömegei ennek a segítokész áldozatnak, most volna mit idéznem. A Duna Televíziótól kezdve a vonatrakományt kitevo gyujtésekig, a ruhanemut, élelmiszert, gyógyszert, orvosi muszert, számítógépet, híradástechnikát szállító kamionokig. Programok ezrei-konferenciák, ankétok, vitaestek, eloadások, musoros estek, ünnepségek, tanulmányutak, üdültetés, az olyan-amilyen, de mégiscsak 52 országra kiterjedo szervezkedés. Az árvíz, a háború sújtotta vidékek megsegítésére, újjáépítésére gyujton - magyar pénzben - százmilliók, a Benczúr utcai központ, a nemzeti kultúra ma már legmozgalmasabb anyaháza, fészke, a Magyarok Háza, a Százak Tanácsa, a Világszövetség gondozásában tevékenykedo muvészeti-szakmai világszervezetek-ha valamilyen nyilvántartásban szerepelne a leltár, kitérhetnék arra is: a sokszor felhánytorgatt és folyton megnyirbált költségvetési támogatás hányszorosát adta vissza a világ magyarságának a körbeköpködött, segítokész áldozat még ebben a nyomorúságos állapotú Világszövetségben is! A 6-7 év óta ostromzárba szorított, s a megszállásra szervezkedo-titkos vagy magukat nem is leplezo érdekcsoportok esetenként pénzelt rohamait már egyre nehezebben elviselo Világszövetségben.

“Civakodnak a magyarok" - mondják erre a profi módon szervezett ostromzárra cinikus vállrándítással a köpködok.

Más kérdés, milyen eredményeket érhetett volna el, s milyen világot átfogó erot képviselhetne az MVSZ, ha nem foglalták volna le idejének és energiáinak kilenctized részét hosszú évek óta az ostromára és megszállására szervezett hadjáratok. Rágondolni is rossz, mennyi sürgeto, történelmi, csakis ránk váró munkához hozzá sem kezdtünk, mennyi jó szándék, mennyi kezdeményezés sorvadt el az ostrom kihagyás nélkül háborgó csatazajában. Jellemzésül az ostromlott várbeli közérzetre, idézem az egyik, az elnökséghez intézett feljegyzésemet:

“Évekig fojtogatta, voltaképpen még ma is fojtogatja a politika az MVSZ-t, s ebben a jojtogatásban az elnökség szemlélete végképp eltorzult, egyre inkább a vegetáció színvonalára süllyedve, az évrol évre csökkeno költségvetési támogatáshoz mérjük tennivalóinkat.,jelenleg is épp "karcsúsítunk" mondják, indokolatlan, hiszen elvegetálhatunk kisebb létszámmal is. Ám ha a "kapacitást"ahhoz a munkához mérjük, amelyet igen sürgosen vállalnunk kellene, ahhoz kétannyi munkatárs is kevés.

Jó ötven év óta nem volt ilyen kedvezo politikai háttere a Világszövetségnek. És ha már ez a kedvezo politikai háttér sem ébred rá, mi mindent kellene a Világszövetség hatókörében elvégezni olyat, amit a politika hivatalból nem végezhet el, akkor nekünk kell erre az illetékes politikusokat -vagy az értetlen illetékesek fölötteseit- sürgosen ráébreszteni. Történelmi bunünk, hogy kínálkozó alkalmat rendre elmulasztjuk - ne kövessük ezt a terhes hagyományt. Már csupán azért se, mert ez az új helyzet a felelosségünket minden eddiginél inkább megnövelte. Korántsem a teljesség igényével, pusztán emlékeztetoül sorolok fel néhányat ama feladatok közül, amelyek elsosorban a Világszövetségre várnak, s amelyket -kello összhangban a politikai háttérrel- el kellene végeznünk."

1. Hosszú évek óta a közporit és a központi szervek idejét is, energiáit is kilenctized részben személyeskedések, imrikák, pozícióharcok, rivalizálások, pitiáner torzsalkodások err:észtették jel. Ennek az állapotnak - minden tisztességes ero és szándék összefogásával - véget kell vetnünk. Az ülések napirendje és levereto elr:öke rte adjon teret személyeskedo belvitáknak, azokat pedig, akik a Világszövetség létét, hitelét, munkásságát, törvérrycs rendjét veszályezteto akciókat szerveztek -olykor külso erok besegítésével -, azokat az adott jogi keretek közön a leghatározottaóban el kell távolítanunk nemcsak a szövetség vezérkarából, de életébol is.

2. A parlament és a korrrtány illetékes szerveivel összhangban elo kell készítenünk a Világszövetség státusának törvényes megalapozását, éspedig olyan törvénnyel, amely gátat szab a klikkesedésnek, s, arnely érvényt szerez az alapelvként ugyan teljes egyetértéssel elfogadott, áru a gyakorlatbarr sorozatosan megsértett szubszidiaritás elvérnek.

3. A Magyar Rádió jó ötven év óta - kivéve a forradalom pillanatait - egyetlen napon, egyetlen hullárnhosszán sem az igazmondást, a tisztességes tájékoztatást, a java erkölcsi értékeket, a más népek jogait nem sérto nemzeti érdekelzet, a túztes szakmai színvonalat képviselte. Hihetetlertül nagy eropróbája lenne a Világszövetségnek, ha a Duna Rádió indításával orvosolhatná valamelyest ezt a fél évszázados, egész társadalmunkat elfertozo mételyt. A szükségeshez boven elég java író, újságíró, muvész, gyakorlott rádiós kész segítertí ebben az orvoslásban. Pusstán a felkészültségtol függ a siker.

4. Távolabbra tekintve, a Világszövetség feladata egy, hatókörét a Itatárokort túlra kiterjeszto, civil alapnzásrí (tehát a politikai váltoazísoktól a leltctségesig jüggctlenítctt) médiaközpont kiépítése volna. Korunkban a Világszövetségbelso vezérlésu médiumok nélkül - köldöknézo süketek gyülekezete marad. Be kellene vonnunk a médialáncba a Durta Rádió mellé minél szorosabban a Duna Televíziót is, könyvkiadót alapítanunk, a szövetség profiljának megjelelo könyvesbolto(ka)t nyitnunk. Lapot, folyóiratot alapítani csak a gardasági-piaci vonzatok prof: filmérést után rabod (szöges elleruétben eddigi lapkiadásainkkal), vállalva egyben könyvbarát és hivatásos terjesztoi hálózat szervezését.

A civil médiaközpontot csak kello politikai segítséggel építhetjük ki, de minden külso segítség nélkül máris megterernthetnértk a Világszövetség körül a hazai és külföldi médiumok holdudvarát. Nem ám holmi önreklám gerjesztésére, hanem legfontosabb céljairtkrtak meg/élcloen, a világ mabryarsága szolgálatában. Hazai és külföldi tévék, rádióadók, lapok, folyóiratok tucatjai-szerzodéssel vagy anélkül - máris adnának musoridot, Irclyct az öss-magyarság idoszeru problémáit, a Világszövetség munkásságát, kezdeményezéseit, az anyaországi változásokat színvonalasan, hitelesen, izgalr»asart, olvasrrtányosan jeltáró írásoknak, riportoknak, híreknek, vitáknak. Csakhobry ehhez az arra hivatásos szerkesztoi stábra volna máris szükség, amely ebben a "holdudvarban" szerezhetné meg a további nagyobb feladatok tisztes ellátásához szükséges gyakorlatot.

5. Tagnyilvántartást kiterjesztve mindhárom régióra, s minél teljesebben a tagszervezetekre is. Gépre rendezve olyan adatbázis, mely a világot átfogó magyar-magyar kapcsolatrendszer alapja lehet.

6. A magyar-magyar kapcsolatrendszer hasznosítása elso helyen a sajtóban, majd a gazdaságban, a kultúrában. A gazdasági hasznosításra cégbejezett vállalat szervezendo, amely a szövetség javára is kamatoztatja a kapcsolatrendszert. Egy másik vállalatot a, hazaköltözések szervezésére és lebonyolítására kellene alapítani, ez szintén nyithatna a szövetségnek bo anyagi forrást. Kívánatos a kapcsolatrendszer késobbi kibovítése a világ kisebbségvédo szervezeteivel.

7. Bun volt idáig is halogatni -hányszor javasoltam már!- a Világszövetség hivatásához méltó központi archívum szervezését. A sajtó, a könyvek, a filmek összmagyarságot érinto anyaga mellett a világ minden részébol (mellesleg: az anyaországból is!) dokumentálható minoségben be kell gyujteni a magyarságot, a magyarokat sújtó sérelmek leírását. Részben máris napirenden vannnak s rnind nagyobb arányban napirendre kerülnek olyan nemzetközi tárgyalások, amelyeken az ilyen archívum mégakkor is nélkülözhetetlen, ha lehetoleg nem teszik az asztalra. Állami-politikai apparáttus ilyen archívum begyujtését eleve nem vállalhatja, és senki olyan hitelességgel, mint a Világszövetség. (Számolgattam már: a központi archívum létrehozása a szükséges gépekkel, szereléssel, bútorral, éves költséggel, fenntartással, munkabérrel az elso évben kb. 20 millió forint.) Szükség volna a sajátos szövetségi profilra szervezett könyvtárra, összhangban a Széchényi Könyvtár gyujteményével. S ebbe a feladatkörbetartozik a lelkiismeretes levéltári munka feltételeinek javítása is.

8. Rossz hírünket a világban lexikonok, szakkönyvek, enciklopédiák tömege táplálja - filmek is helyenként -, hazugságaikkal, rágalmaikkal, minden tudományos alapot nélkülözo állításaikkal. (Hazai tanul»rányok, könyvek, sot tankönyvek sem mentesek efféléktol!) Felmérni sem lehet, mit veszítettünk azzal, hogy a 20. század hazai tudománya, politikása bunösen elhanyagolta a vitát, a helyreigazríást, a világ közvéleményértek tárgyilagos tájékoztatását. Ha senki sem: lát hozzá, ezt a munkát is nekünk kell szervezni és elkezdeni.

9. Balatonberény vagy nem Balatonónberény, de a gondolat ne sikkadjon el: a Balaton déli partja olyan találkozóhelyet kínál a világ magyar gyerrnekeinek,fiataljainak, hogy bun ezt számba nem venni. Az Ifjúsági és Sportminisztériummal meg kellett állapodni ez ügyben.

10. Ha a tagszervezés leáll, a morzsolódás megiramlik. De miért is szervezkedne az a társaság, amely a vegetációra rendezkedik be. A sokat emlegetett milliós tagság hol van ma jelen? Mintha lemondtunk volna arról, hogy elso szárnú civil szervezete legyünk a haza és a világ magyarságának, éspedig nemcsak létszáruóan, de a munka, a tennivaló vállalásában is.

11. A központ felol nézve: jó tagságnak számít, amely tagdíjat fizet. A tagság felol nézve: az a jó szervezet, amely folyamatosan felkínálja a részesedést a közös nrunkából. Rossz a közérzete annak a tagnak, akit tétlenségre kárhoztatunk. Ha leosztanánk a tömérdek tennivalót, feladatot az országos és megyéi tarrácsoknak, ha ok továbbosz- ném, de óvakodom a folyamatban lévo törvényességi vizsgálatot azzal befolyásolni, hogy véleményemet és bizonyságaimat a nyilvánosságnak kitálalom. Mérlegelve a nekem szegezett kérdéseket, felszólításokat, mégis túllépek a nyilatkozat mufaján, csakis ott, ahol az érintettség elvének a sérelme nélkül túlléphetek.

-Most látom, kitelt a 12 pont. Csak azért hagyorn itt abba, mert tisztelem történebni hagyományyainkat. "

Még valamire ki kell tcrnem.

A Kárpát-medencei régió szlovákiai, vajdasági, kárpátaljai, szlovéniai és csehországi küldötteinek nevében Rózsa Erno, dr. Hódi Sándor, dr. Soós Kálmán, Bcncc Lajos, Kónya Ferenc aláírásával nyilatkozatot terjesztettek a küldöttgyulés elé, melyben tiltakoznak a  mandátumok-egyébként törvényre - elosztása miatt. (Erdélynek 58, a többi szágrésznek együttvéve 42 mandátum.) A megosztás lehetové tette, hogy “a kisebb magyar népcsoportok érdekeit, javaslatait köztiszteletnek örvendo szakértoit a realitások figyelembe vétele nélkül söpörje félre". Javasolták, h “az alapelvek maradéktalan tisztázásái szövetség elnökét, alelnökét és elnöksé ideiglenes hatállyal válassza meg" a küldöttgyulés, “s haladéktalanul kezdjék meg az MVSZ új elveken nyugvó alapszabályá kimunkálását. Ennek hiányában a kis rég arra kényszerülnek, hogy felülvizsgálják Világszövetségben folytatott eddigi egés: vékenységüket; illetve tagságukat."

Minthogy a küldöttgyulés elnöksége r foglalkozott a nyilatkozattal, javaslatát s. mibe veue, az anyaország elnöksége-egy vétellel - vállalta a szolidaritást az aláírót igazukért is, s egyben azért is, hogy megy a széteséstol a Kárpát-medencei régiót.

Ez volt az elso indíték a “tizenkettek" rejöttéhez.

Nyilatkozatukban késobb a "tizenkettek" - elég meggondolatlanul, csak a helyszínre értve - így fogalmaztak: “A választások ugyan demokratikusan zajlottak le, a folyamatotot és annak eredményét azonban ennek ellenére sem tudjuk elfogadni." Márpedig így - a helyszínre korlátozva - a brezsnyec vagy akár a sztalini politikai bizottság is akár a demokrácia mintája lehetne; felteheti nem csaltak a szavazásnál, amikor körül ülték a nagy asztalt. A bírálók természetese demokráciát magára a küldöttgyulésre értelmezték, amely pedig jelentos részben a mandátumok törvénysérto, önkényes megos; sóval, a küldötteknek még a bünrossz al szabályt is sérto kiválasztásával, kirekes. sekkel s az évek óta elszabotált tagnyilvánta tortényes fedezete nélkül jött össze - de mü ezek szakmai minosítése már valóban a t vényes felügyeletre tartozik.

Idoközben igazolódott a “tizenkettek" rejöttének másik indítéka: nem vállalják vább a felelosséget-voltaképp társtettesk - a Világszövetség züllesztésében. A m már gátlástalan, naponta ismétlodo törvé sértésekért, a kommandós módszerek alt urazásáért, a minden jogalap nélkül hozott intézkedésekért a felelosség oket már nem terheli.

Az MVSZ létének csak az ad értelmet,ha szövetség minden magyaré. Ha minden szervezete olyan tényleges tagsággal rendelkezik, amely a világ magyarságának szolgálatában, érdekképviseletében vállalja az önzetlen munkát.

Többen jeleztük: Csoóri Sándor utódjául nem szerencsés jelölt egy politikusi múlt vonzalmait és ellenérzéseit indukáló Bot Péter, mégis illúziókba ringatott a világkonresszus ölelkezo várakozása, hogy a küldöttgyulés végre fordulatot hoz, túl leszünk nyilvánvaló törvénytelenségeken, s vég lezárul az a korszak, melyben a szövess közélet az ocsmány korteskedések miatt egyre jobban kezdett hasonlítani ahhoz a politikai közélethez, amelytol minél inkább lönböznie kellene. De ismét kiderült: kirekesztokkel összefogva nem lehet eredményesen fellépni á kirekesztés ellen, törvénysértokkel a törvénysértés ellen.

A megtisztulás s a megújulás záloga a magyar megmaradás szolgálatára kész valósáfos, tagság - és a törvényesség.

Vissza szándékozom térni az ügyészs vizsgálat után a sajtóban fogalmazott vaskosabb hauudozásokra, hamisításokra, rágalmakra s egyéb részletekre is.

Különben, ami a küldöttgyulést illeti, nem vagyok érintett. Nem volt szavazati jogom több más anyaországi elnökségi taggal együtt. Az ostromlók által kieroszakolt alapszabály szerint a legtöbb bizalmat kapott elnökségi tagok nem szavazhatnak, csak ha külön gondjuk van rá, hogy megválasztassák magukat küldöttnek is.

  Vissza a tájékoztatóhoz