vissza a főoldalra *
Fáy Árpád egy nappal az előadásunk előtt írta a gondolkodási rendszer
fejlődéséről (B.Sz.)
Egyes logika elméleti mérföldkövek
(Ha
jól értem - Várkonyi Hildabrand Az indukció
filozófiája c könyvét böngészve)
A) Spontán
absztrakció (tudatos szabályok, módszerek nélküli
önkéntelen gondolkodás)
B) Kétértékű
logika használatának kezdeti korszaka
· az igazság egyértelmű azonosításának nehézségét (olykor képtelenségét) illusztráló (1)
paradoxonok korszaka (látszólagos
ellentmondások) – az ellentmondásokat már érzékelve, kimondva, bemutatva, de
még kezelni, feloldani nem tudva (indukcióról itt szó sem lehetett)
· a valóságtól függetlenül,
a beszélők megállapodásától függővé tett igazság tartalommal (2)
(Szókratészi korszak) … (az
indukciót közvetlenül megelőző korszaknak nevezhető)
· az ideák és a valóság (árnyékvilág) igazságának határozott
elválasztásával (3)
(Platóni korszak) …. (az
indukció felé tett első lépések korszakának nevezhető)
· az ideákra és a valóságra külön nyelvtani kategóriákat definiálva
(szubsztancia és akcidensek), egymástól eltérő nyelvtani funkciókkal,
értelmezési sajátságokkal + a következtetési szabályok megalkotása (4)
(Arisztoteleszi korszak) ……. (az
indukció igényének korai jelentkezése)
Az indukció
azonban még csak a teljes indukciót jelenti Arisztotelesznél, olyat, ami
logikailag áttekinthető, például matematikai célú alkalmazást jelenthet.
Arisztotelesz
hangsúlyozza, hogy a spontán absztrakció
végpontja, az érzékelés és a
megértés, emberi szellemi feladat, nem automatizálható, csak a
kettő közti folyamatban lehet helye a kétértékű logikára támaszkodó
formalizmusnak (a saját szavaimmal).
C) A
tiszta axiomatikus rendszer megjelenése – de csakis
deduktív jelleggel (Euklidesz Elemek
c. munkája) … (ami a valódi, azaz nem-teljes indukció
igazságproblémájával nem foglalkozik)
· a pontok viszonyítása egymáshoz
alakzatokba (mértani helyekbe) rendezve
· a koordináta rendszerek alkalmazása
(a pontok viszonyítása egy tetszőleges, azaz axiomatikusan felvett origóhoz
és rajta átfutó egyenesekhez, síkokhoz viszonyítva) (de
ez már Descartes után!)
· a matematika általános, egységes
axiomatikus megalapozása számelméletben, a geometriára is
áttranszformálhatóan
D) Az
induktív axiomatika megjelenése, mint a deduktív axiomatikára
ráépülő, támaszkodó funkció és módszer – a
valóság törvényszerűségeiről tehető megállapítások segédleteként (Galileitől
egyre hatékonyabb alkalmazás) … (az elméleti
sejtéseket a közvetlen valóság tényeivel
illeszti )
Várkonyi munkájában
olyasmi körvonalazódik, hogy induktív célú felhasználásról beszélhetünk,
tehát a deduktív következtetési eszközök,
módszerek induktív célú használatáról. (Ez a lényege
Simonyi Károly ábrájának is.)
E) A deduktív és induktív
rendszerelmélet különbségét nem szokás megnevezni, pedig Ludwig von
Bertalanffy eredetileg a matematikához hasonlította a rendszerelmélet
jellegét, tehát alapvetően deduktívnak mondotta
F) Az eszmei személy fogalmat
alapfogalomként használó deduktív
rendszerelmélet használhatósága és következményei
a társadalomtudományokban (az induktív
célú alkalmazást is lehetővé téve illetve befolyásolva, áttekinthetőbbé téve
[Fáy Árpád])