vissza a főoldalra *   

Egész mivolt.

Az atomista szemlélet azon meghaladásában, amely a XX. század elejétől tör utat magának, jelentős szerepet játszott az egész mivolt fogalma.  <<<(((egyszerűbb esetben a teljes és rész halmazok szemlélete, de meghatározóbban a részek fölött álló, a részek egyszerű összességén túlmutató rendszer fogalma. -)))>>> Így például a biológia területén végzett vizsgálódásai DRIESCHt arra késztették, hogy az élő szervezetek számára bevezessen egy sajátos egészmivolt-faktort, az „entelekheiá”-1 →életelv. Ehrenfels és mások az egész mivolta <<<(((mivoltra -)))>>>  irányuló tárgyalási módot a lélektani kutatásban alkalmazták, ahol kiderült, hogy sem az élmények, sem pedig a lelki élet egésze nem érthetők meg a legegyszerűbb elemekből (az érzetekből stb.), hanem eredendő egészeket alkotnak. Ezzel egyidejűleg az említett tárgyalásmód a szociológia területén is (túlzásoktól sem mentes) győzelmet aratott a XIX. századi liberalizmus és individualizmus fölött. <<<(((? -)))>>>

A skolasztikában az egész mivolt iránti érzék, mint a platonista-arisztoteliánus filozófia öröksége, sohasem halványult el.

Az egész mivoltot ma többnyire a konkrét egész értelmében fogjuk föl. Ott beszélünk egész mivoltról, ahol a részek elrendezése olyan, hogy együttesen valamilyen egységet (egészet) alkotnak. Az egész mivolt a →rend egyik alfaja. Különössége abban áll, hogy benne a rend elemei (a részek) együttlétük által zárt egységet alkotnak. Ha hiányzik valamely rész, az egész tökéletlenné, maga is csupán résszé válik. Az egész mivoltnak része tehát az, ami a többivel együtt rendezett egészet alkot.

Az egész mivolt éppen a részek rendje (a →struktúra vagy másképpen: a fölépítés tagoltsága) révén

különbözik az összegtől,

illetve a halmaztól, ahol a részek helyzete és rendje tetszőlegesen fölcserélhető.

Az egész mivolt fogalma mindamellett nem ugyanazon a módon valósul meg minden egyes egész esetében: az egység (mely részesedik a lét analógiájában) a különböző egészekben különböző jellegű.

Az egész mivolt mintaképe számunkra az élő szervezet. A részek oly erősen az egész egységéből kapják benne saját értelmüket, hogy a rá való vonatkoztatás nélkül a szerves részek (például egy kéz) egyáltalában nem lennének definiálhatók. Lényegük és létük csupán az egész részeiként van (egy levágott „kéz” már nem kéz). A részek az egész mivolthoz itt a szubsztanciális lét közösségén keresztül kötődnek.

Még inkább a háttérbe szorulnak a részek az egész egységéhez képest a kontinuumban (→mennyiség ), ahol önálló egységként csupán potenciálisan valóságosak.

Máshol, így a lelki élmények „elemeinek” esetében az összekötő mozzanat közvetlenül a funkció teleológiája, végső soron viszont egy közös létbeli alap szubsztanciális egysége, a lélek, amely nélkül a lelki történések érthetetlenek volnának.

Nagy gyakorlati jelentőséggel bír az egyének és a népek életének szempontjából a közösségekben rejlő egész mivolt típusa. →Társadalomfilozófia.

Noha egy egész (más szempontból) ismét csak része lehet egy magasabb rendű egésznek, mégsem téveszthetjük szem elől, hogy léteznek olyan egészek, amelyek lényegüknél fogva sohasem válhatnak egy élő organizmus szerveinek mintájára egy másik egész puszta részeivé; ilyen egész mivolt jellemzi a személyt. Jóllehet minden közösség személyekből áll, a személy önértékét sohasem veszítheti el.

Az egész mivolt axiómái a következők:

Az egész több részeinél, vagyis a részek összege még nem egész mivolt:

ehhez hozzátartozik a részek rendje és tagoltsága, amelyek egy különös, adott esetben akár szubsztanciális egészmivolt-tényezőt előfeltételeznek (egy egység vagy rend elvét).

Továbbá: az egész megelőzi a részeket (ARISZTOTELÉSZ); ez nem azt jelenti, hogy az egész időben már a részek előtt meglett volna: vannak egész mivoltok, amelyeknél a részek már azelőtt megvoltak, mielőtt még egésszé fűződtek volna össze (például a téglák a ház fölépítése előtt), míg más részek csak magában az egészben jönnek létre (mint az élő organizmus szervei).

A szóban forgó axióma értelme inkább a következő: nem az a döntő az egész szempontjából, hogy a részek magukban valóan mik lehetnének, hanem az, amit belőlük az egész egész-mivolta csinál, vagyis a rend és az egység (mint például a házban megvalósított építészeti terv).

Ennélfogva a részek a maguk részjellegükben alá vannak rendelve az egésznek, s emiatt léteznek, ami persze ugyanakkor nem zárja ki azt, hogy más szempontból saját lét és saját érték illesse meg őket. <<<(((kár, hogy a személy esetét nem részletezte tovább -)))>>>

Az egész mivolt a J. S. HALDANE által megalapozott, és a J. C. Smuts által így nevezett hólizmus (a görög hólon = egész szóból) meghatározó eszméje. A hólizmus szerint az élő szervezetek nem mechanikus alkotóelemekből, de nem is elemi organizmusokból jönnek létre, hanem tagjaikat - amelyek aztán ismét egészek lehetnek - egész mivoltukból bontakoztatják ki. <<<(((ezt az „eredeti” elképzelést színezi a sejtszervek sejtté társulásának evolúciós elmélete, valamint a bélbaktériumflóra önálló szervként kezelése -)))>>>  

Az anyag, az élet és a szellem a hólizmus szerint egy és ugyanazon nagy fejlődési folyamat fokozatait képezik.  <<<(((ősrobbanás? -)))>>> Jellemző a hólizmusra, hogy az egyszerűbb tartományokat (vitatható módon) a komplexebb tartományokból vezeti le (így a fizikait a biológiaiból, a biológiait a lelkiből), s ennek kapcsán csak az eliminációt (kizárást) és a szimplifikációt (egyszerűsítést) alkalmazza. Ez az eljárás igen magas szintű matematizációt igényel.  <<<(((ez nem az ősrobbanás elmélet, bár a teremtés-elvben benne lehet? -)))>>> →Kollektivizmus.

a) Arisztotelész: Metafizika, V, 25-26. - b) H. Driesch: Das Ganzé und die Summe, 1921; A. Wenzl: Dér Gestalt- und Ganzheitsbegriff in dér modernen Psychologie, Biologie und Philosophie usw. (»Festschrift Geyser«, 1931); F. Krueger: Das Problem dér Ganzheit, 1922; Uő.: Ganzheit und Form, 1932; Uő.: Lekre von dem Ganzén, 1948 [pszichológiai aspektus]; Uő.: ’/ur Philosophie und Physik dér Ganzheit, (1918-1840), Heuss kiad., 1953; F. Abverdes: Die Ganzheitsbetrachtung in dér Biologie, 1933; O. Koehler: Das Ganzheitsproblem in dér Biologie, 1933; W. Ehrenstein: Einführung in die Ganzheitspsychologie, 1934; A. Wellek: Die genetische Ganzheitspsychologie, 1954; Uő.: Ganzheitspsychologie und Strukturtheorie, Bem 1955; W. Asmus etc.: Die Idee dér Ganzheit in dér Philosophie, 1965. - J. Schröteler: Dér aristotelische Satz „Dér Ganzé ist vor dem Teil..., ld.: »Bildung und Erziehung«, I., (1934), 14-32; F. Hürth: Totalitátsforderung und Totalitátsgesetz, ld.: »Scholastik« 10 (1935), 321. skk.; H. Schickling: Sinn und Grenze des aristotelischen Satzes: Das Ganzé ist vor dem Teil, 1936; H. Rombach: Substanz, System, Struktur, I., 1965. - Höffding: Dér Totalitátsbegriff, 1917; K. Faigl: Ganzheit und Zahl, 1926; W. Burkamp: Die Struktur dér Ganzheiten, 1929; F. Werle: Vöm Wesen dér Totalitát, 1938; W. Heinrich (szerk.): »Spann-Festschrift«, Die Ganzheit in dér Philosophie und dér Wissenschaft, 1950; »Festschrift Walter Hcinrich«,./'./« Beitrag zűr Ganzheitsforschung, Graz 1963; O. Spann: Ganzheitliche Logik, 21971. - A hólizmushoz: J. S. Haldane: The Philosophical Basic of Biology, 1931; J. C. Smuts: Holism and Evolution, London 31936; németül: Die holistische Welt, 1938; A. Meyer-Abich: Ideen und Ideale dér biologischen Erkenntnis, 1934; Uő.: Krisenepochen und Wendepunkte des biologischen Denkens, 1935; Uő.: Naturphilosophie auf neuen Wegen, 1948.

Bmgger/Sz. L.