Vissza a főoldalra * Vissza a január 24-25-i előadások írásos anyagai előlaphoz

dr Bakos Batu: A KIEGYEZÉS ÉS AZ EU CSATLAKOZÁS

Az 1867-es kiegyezés az utóbbi időkben többször került az érdeklődés homlokterébe. Először kifejezetten politikai célból emlegették azok, akik hivatkoztak rá, hiszen a látszat megbékélést akarták vele jelképezni. Emlékszem a kádári konszolidáció idején emelkedett Deák Ferenc nimbusza, akit az előtt a kommunisták kifejezetten kártékony szellemként tartottak nyilván. A kádári nyitási politikának pedig elképzelésük szerint jó szolgálatot tehetett Deák Ferenc megegyezést kereső és kivitelező szelleme. Meghirdették a „Aki nincs ellenünk, velünk van” elvét, s ez hasonlíthatott a kiegyezést követő békeidők szelleméhez. A kezdetben akasztató uralkodóval az általa kezdett úton végül megbékélt a nemzet Jó lett volna a kommunista rezsimnek, ha ez történik a megtorlás után, bár az sokszorosan meghaladta Haynau beteges fantáziája által elképzelni tudott mértéket. Végeredményben a kiegyezés egyféle minta lett Kádárék számára, s ennek megfelelően történelmi szerepét átértékelték.

Az EU csatlakozásunk áhított közeledtével valami hasonlóra figyelhetünk fel. Politikusaink, különösen azok, akik a belépés feltételeivel, alkotmányossági, jogi kérdéseivel foglalkoznak, illetőleg a konventben képviselik hazánkat, újból hivatkoznak rá, most természetesen más hasonlóságok kapcsán. A szocialista képviselők, akik a kádári emlőkön nőttek fel, s azt adják tovább a fiatalabb nemzedéknek, természetes emlékeik alapján viselkednek így. Tőlük az nem várható, hogy a felületes hasonlóság alatti lényeges különbségeket megértsék. Felfogásuk annyira távoli a nemzet lelkétől, a magyar szellemiségtől, hogy az lenne a csoda, ha most helyes alapelvekre, valódi értékekre és érdekekre találnának, s azokat képviselnék. A szabad demokratákra mindennek nem kellene vonatkoznia, hiszen ők szabadok a kommunista múlttól – legalábbis a saját bevallásuk szerint – viszont őket szabadelvű szemléletük, dogmáik tartják távol a nemzeti értékektől, alkalmasint még a valóságtól is. Talán ennek tudható be, hogy a fiatal demokraták jó része ugyanígy vélekedik. Meglepő persze, hogy a nemzeti oldal más képviselői se tudnak szabadulni ezektől a tévedésektől. Valószínű, hogy a közelmúlt hamis történelem, jog- és filozófia-történeti oktatása a ludas mindebben.

Erre a kissé hosszadalmas bevezetésre sarkalt engem, hogy szeptember 13-án és 14-én az Alkotmányossági Műhely és Fórum konferenciát rendezett az „Alkotmányról az Európai Unió kapujában” címmel. A rendezvényre politikusok is kaptak meghívást. Az előbbiek alapján természetes, hogy Vastag Pál, aki a konventben a szocialistákat képviseli, nem vett részt Tőle más magatartás nemigen várható. Nehezebben érthető, hogy Dr. Dávid Ibolya és más nemzeti politikusok, miért mondták le előzetesen megígért előadásukat, vagy ha már idő hiánya miatt nem tudtak eljönni, miért nem küldték el írásban, ahogy sokan megtették azt egyetemi tanárok, volt átvilágító- és alkotmány-bírók, további más közéleti szereplők. A konferenciára Dr. Szájer József rövid levelet küldött – egyetlen országgyűlési képviselőként. Ez a levél világította meg, hogy a magyar közjog szellemét vagy nem értik azok, akik ma a közéletet vezetik, vagy…, de erre gondolni sem merek.

Röviden idéznék a levélből. „A Konvent létrejöttével egy új fejezet kezdődött…alkotmányjogilag parlamentnek is tekinthető intézmény jön létre… A magyar nemzet közjogi hagyományai alapján is teljes mértékben elfogadható országunk EU csatlakozása, hiszen már volt hasonló helyzet az Osztrák-Magyar Monarchia idején…” A kiragadott részletek immár érthetővé teszik a bevezetőben általam írottakat. Azóta a Magyar Rádió Vasárnapi Újság című műsorában ugyancsak elhangzott ez az érv Orbán Viktor szájából. Kifejezetten az önrendelkezés – szuverenitás - egy részéről történő lemondás példájaként beszélt róla. Tehát a nemzeti oldal államférfiai számára természetes függetlenségünk csorbítása, arról történő lemondás más államok, államszövetség javára, s mindezt a kiegyezéssel, az azt követően létrejött Osztrák Magyar Monarchiával indokolják, helyesebben példázzák.

Mindenesetre a levél az országgyűlésről alkotott felfogás és a kiegyezés következtében létrejött helyzet ismerete tekintetében részletesebb elemzést igényelne. Másrészt viszont feltételezve, hogy nem idő hiányában hevenyészve papírra vetett pár sorról van szó, megkérdőjelezi írója ismereteit az országgyűlés és a kiegyezés – ezzel viszont egyértelműen a magyar közjog – lényegéről. Ugyanez természetesen még fokozottabban igaz a rádióban elhangzottakra.

Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk egyértelműen felveti a nemzeti szuverenitásunk (önrendelkezésünk) egy részéről – ha nem az egészéről – való önkéntes lemondásunkat Ennek érdekében vetik fel sokan a kiegyezés példáját Ezért a továbbiakban azt szeretném végig gondolni, hogy mit jelentett közjogilag a kiegyezés, s mit jelentene a tervezett csatlakozás. Volt-e joga a kiegyezést létrehozó Deák Ferencnek megtenni, amit megtett? Van-e joga a természetjog, a történeti magyar közjog szempontjából a jelen feltételek mellett akár a kormánynak, akár a magyar országgyűlésnek, akár az ügydöntő népszavazásnak eldönteni a csatlakozást?

Mielőtt a kiegyezést, körülményeit vizsgálnánk, röviden határozzuk meg mit jelent és jelentett számunkra a szuverenitás, vagy nemzeti önrendelkezés. A már hivatkozott konferencia nyilatkozata leszögezi: „… Az önrendelkezés (szuverenitás) a magyar nemzet (a magyarhoni politikai közösség) természetjogon alapuló igénye, az alkotmányos állami lét feltétele. Az 1944-től 1991-ig tartó idegen katonai megszállás után visszanyert önrendelkezésről (szuverenitásról) a jelenlegi nagykorú állampolgároknak nincs joguk lemondani, azt megerősítve kell továbbadniuk a következő nemzedékeknek. Következésképp csak egy konföderáció jellegű nemzetközi integrációhoz való csatlakozás lehet legitim, ami nem fosztja meg a magyar népet az önrendelkezéstől, attól a lehetőségétől, hogy alapvető életkörülményeiről, együttélési szabályairól választott képviselete útján, vagy közvetlen demokrácia eszközeivel maga döntsön, beleértve a nemzeti pénzrendszerrel, a pénzkibocsátással kapcsolatos döntéseket, amelyekkel a nép megvédheti magát a gazdasági erőfölényben lévők visszaéléseitől, beleértve továbbá a földnek, az ország mezőgazdasági és nem mezőgazdasági területének használatára és tulajdonlására vonatkozó döntéseket is. Csak olyan integrációhoz való csatlakozás lehet legitim, amelynek jogrendje biztosítja, hogy bármely tagja saját kezdeményezésére, reális feltételek között kilépjen az integrációból…” Az előző idézethez még hozzá kell tennünk, hogy a védelem magában a történeti alkotmányban, s annak a magját alkotó Szentkorona-tanban rejlik. Ilyen értelemben vizsgáljuk meg mit jelentett a kiegyezés, illetve mit jelentene az eddig ismert feltételeknek megfelelően a csatlakozás.

Az 1848-as szabadságharc alatt provizórikus helyzet állt elő. A törvényes uralkodót a kamarilla félre állította, helyette osztrák császárnak kiválasztott és trónra emelt fiatalembert, miután magyar királlyá nem volt megkoronázva, a nemzet nem ismerte, nem ismerhette el. Az „uralkodó” pedig nem fogadta el az elődje, aki törvényes magyar király (őt állították félre) által aláírt törvényeket. Helyette először nyílt katonai, majd adminisztratív diktatúrát vezetett be, miután cári segítséggel sikerült a szabadságharcot (ellenállási záradék alapján a magyar nemzetnek joga és kötelessége volt) levernie. Látván, hogy a nemzet és vezetőinek passzív ellenállása meg nem törhető, először az 1847-es törvények helyreállításával kísérletezett. A magyar nemesség, helyesebben a nemzet ezt kevesellte, s a jogfolytonosság alapján állva ragaszkodott az 1848-as törvények elismeréséhez. Ez egyben azt jelentette, hogy az alkotmány sáncaiba, a Szent Korona tagjai közé minden ország lakót felvettek, s ezután már nincs különbség nemes és nem nemes között. Más szavakkal mindenki nemes. Deák Ferenc „nem engedett a negyvennyolcból” (szép szólásunk innen veszi eredetét), ragaszkodott a „törvénytelenség jogot nem alapoz” elvéhez. A császár érezvén a birodalma szétesésének veszélyét alkudozásra kényszerült, s végül kiegyezett a magyar nemzettel. Deák Ferencnek, mint a nemzet elismert vezérének erre joga volt miután a magyar történelmi alkotmány és a jogfolytonosság alapján állott. A kiegyezéskor tehát az uralkodó, akit megkoronáztak, s letette a koronázási esküt is, egyezett meg a nemzettel. A nemzetnek mindenkor joga volt az uralkodóval egyezkedni, s ennek keretén belül engedményeket tenni. Így történt, hogy lemondtak az ellenállási záradékról, az uralkodóra bízták a közös ügyeket, stb. A kiegyezés után a koronázással a jogfolytonosság helyre állt. Megszületett az Osztrák-Magyar Monarchia, benne a közös hadsereg, közös minisztériumok, közös ügyek.

 Magyarország tehát lemondott szuverenitásának egy részéről. Ugyanez történik most is az EU csatlakozásunkkor mondják azok a szirén hangok, akik szeretnék velünk feledtetni történelmünket, jogainkat, sőt önazonosságunkat, nem törődve nemzeti létünkkel. Ők már nem tudják, vagy nem akarják tudni, amit a rendi kor minden magyarja tudott és vallott majd egy évezreden át: „Ha elvész az alkotmány, elvész a nemzet.”

Az alkotmány érvénye a magyar történelem folyamán mindig biztosítva volt, vagy ha megszakadt, azt ismét helyreállították. Legutoljára a folyamatosság 1944-ben szűnt meg a német megszállással. Ezt követően azonban a jogfolytonosság helyreállítását a magyar politikai vezetés mind 1945-ben és 1949-ben, mind 1989-től elmulasztotta. Az 1945-ös és 1949-es helyzetet meghatározta az a hatalmi nyomás, amit jól megvilágít Sztálinnak Gyilasz előtt tett kijelentése: „Az alkotmánnyal a magyar nép gerincét kell megtörni.” 1989-ben pedig a nemzetközi pénzhatalomnak való alávetés érdekével állt szemben a jogfolytonosság visszaállítása.

A jogállam helyett az utóbbi években dr. Zlinszky János találó megállapítása szerint, államjog érvényesült. A jog az uralkodó párt akaratának érvényesítése volt csupán. Jogi alapelvek és értékek azonban mégiscsak hatottak. „A magyar alkotmányos hagyomány sokáig küzdött a felszín alatt az érvényesülésért.” 1956 ősze az a rövid időszak, amikor ez a hagyomány színre is lép, hiszen érvényesült a Munkástanácsok létrejöttében, rövid működésében, az ellenállás jogában, stb. Ez megérdemelne egy külön tanulmányt. „Az alkotmányosság emléke, a törvény tisztelete és minden érdekkel szembeni követése mégis lassan kivesztek negyven év alatt. A rendszerváltás után az első miniszterelnök köré csoportosuló politikai erők a történelmi folytonosságot megkísérelték helyreállítani, de kiderült, hogy a nagy többség nem tudja, miről van szó.” (Zlinszky) Így a nemzetközi pénzhatalom ügynökeinek, az őket képviselő politikusoknak könnyű volt kigúnyolni, maradinak, korszerűtlennek bélyegezni, lejáratni. Ugyanakkor pluralizmus, haladás, demokrácia, relatív jogi és más értékek nevében nagy anyagi haszonra törekedni és szert tenni, s egyben az országot kiárusítani, népét kifosztani és kiszolgáltatni.

Térjünk azonban vissza a kiegyezéshez. Megállapítottuk, hogy az a nemzet és az uralkodó között köttetett. Nem beszéltünk viszont még az akkori (ám ma is érvényes) közjogi felfogásról, miszerint Magyarországon szuverén csak a magyar állam teljességét képviselő, megjelenítő Szent Korona lehet. Benne rejlik a hatalom teljessége, s hatalmából részesednek a fő és a tagok. Természetesen ugyanez áll a jogára, szuverenitására, stb. Más szavakkal a nemzet nem mondott le és nem is mondhatott a Szent Korona szuverenitásáról. A fő és a tagok egymás között egyeztek meg a hatalom gyakorlásának, megosztásának, stb. kérdéseiről, ami természetszerűleg nem érintette, mert nem is érinthette a szuverenitás teljességét hordozó Szent Koronát.

A kérdést csak az bonyolította, hogy az uralkodó egyben más állam uralkodója volt. Ám a magyarság nem más állam javára ismerte el a közös ügyeket és vett részt a közös minisztériumok működtetésében, hanem az uralkodó (a fő – nem győzöm hangsúlyozni) és önmaga érdekében. A történelem folyamán sokszor történt már meg, hogy a fő, azaz a magyar király más állam, vagy államok uralkodója – királya, császára – volt. Ilyenkor többféle kapcsolat jöhetett létre, csak egy nem - a Szent Korona szuverenitásáról való lemondás. A Szent Koronához csatlakozhattak országok -– társult országok, vagy társországok, a legtovább Horvátország – lehettek hűbéresei, mint Moldva, vagy Havasalföld, vagy fennállhatott egyszerű perszonálunió, mint Lengyelország, Csehország, vagy egyenesen a Német-Római császárság esetében. Egyébként csak a fentiek megerősítése érdekében jegyzem meg, hogy Bosznia visszacsatolása az Osztrák-Magyar Monarchiához a Magyar Szent Korona jogára hivatkozva történt meg a XX. század elején. Ugyanakkor a közös igazgatás több közjogi nehézséget vetett fel, amiről a háború (első világháború) alatt Lengyelország esetleges csatlakozása miatt sokat tárgyaltak. Mellesleg Dalmácia szintén a Szent Korona joga alapján volt a birodalom része.

Az önrendelkezés kurtításának látszólagos jelei a közös ügyek, illetve az azokkal foglalkozó minisztériumok voltak. Vegyük őket sorjában. Külügy minisztérium, a közös külügyek elsősorban az uralkodóhoz kapcsolódtak. (A fő –caput sacrae regni coronae!) A király a Szent Korona hatalmából és szuverenitásából részesül. A követségek őt és országait képviselik, Magyarországot is. A személyzet vegyes, vannak magyarok és nem magyarok, pontosabban magyarországiak és mások. Ugyanez áll a kormányzókra, ahol közös igazgatás áll fenn (Kállay Béni – Bosznia Hercegovina), valamint a mindenkori közös külügyminiszterre.

A közös hadsereg az uralkodó országainak védelmére szolgált, s ügyeit a közös hadügyminisztérium látta el. Erre ugyanaz áll, mint a külügyre. Különbség azonban, hogy a közös hadsereg mellett honvédség is létezett, ami kizárólag a magyar kormány irányítása alatt állott. Ennek megfelelően hadügyminisztérium is volt, az első miniszter 1867-ben Andrássy Gyula.

 Végezetül a közös ügyek kapcsán a pénzügyekről is szólnunk kell. Ebben közös a közfelfogással ellentétben nem a pénzügyek egésze, hanem csak a közös ügyekre vonatkozó pénzügyek. Így tehát létezett önálló magyar pénzügy, és volt minisztérium, az első miniszter 1867-ben Lónyay Menyhért. A közös költségekből való részesedés arányát a két országgyűlésből delegált ún. quóta-bizottságok javaslata alapján a két országgyűlés állapította meg. Ugyanakkor Magyarország vám és kereskedelmi szövetséget köt Ausztriával, továbbá a pénzrendszer és pénzláb közösségét elismeri, fenntartva a saját nemzeti bank jogát. Ezen utóbbi kiegyezés tíz évente megújítandó, illetve felmondható.

A kiegyezés következtében kialakult helyzetre, s a belőle kiinduló fejlődésre a későbbiekben még visszatérünk. Láttuk tehát, hogy a Szent Korona szuverenitása nem csorbult. Még a közös ügyekben is teljes a hatalma, ha a fő és a tagok közötti megosztást nézzük. A gyakorlati kérdésekben a megvalósult rendszer pedig alig-alig tekinthető a nemzeti önrendelkezés korlátozásának.

Mi lesz a jövő az Európai Unióban? Dr Tanka Endre fogalmazta meg pontosan „A tagállami szuverenitás felszámolása az Európai Unió közösségi jogában” című tanulmányában a következő módon: „Az EU keleti bővítése alkotmányosan merőben eltér a mai tizenöt tagállam csatlakozásától. Míg a mai tagok állami szuverenitásuknak csak egy részéről mondtak le a Közösség javára – saját érdekű önkorlátozás címén - az új belépők állami szuverenitása az uniós jogrend elfogadásával lényegében megsemmisül. Ez egyértelmű a jogállamiság felszámolásával. Az állam területi integritásának ugyanis fogalmi eleme az államalkotó területéről való gazdasági-politikai- kulturális- önrendelkezés. A földviszonyok tagállami szabályozásának a tőke szabad áramlása igényei részére alávetése (EUSZ 56. cikk) például Magyarország terhére viszont azt jelenti, hogy az állam nem szólhat bele a földtulajdon és a földhasználat közérdekű korlátozásába, hanem földalapját, mint nagybirtokrendszert ki kell szolgáltatnia a nemzetközi (külföldi) tőkehasznosítás céljaira.”

A fenti súlyos szavakat megerősíti Z. Brzezinski, aki 1997-ben a következőket írta: „Nyilvánvaló tény, hogy Nyugat Európa, de egyre növekvő mértékben Közép Európa is amerikai protektorátus marad, amelynek szövetséges államai a valamikori vazallusokra és adófizetésre kötelezettekre emlékeztetnek…” Az EU nem állam, de viszont korlátlan hatalma van, s azt ki is tudja kényszeríteni, ezért minőségileg különbözik a tagállamok önrendelkezési hatáskörétől, ami egyébként teljesen kiüresedik. Az EU intézményeiben keverednek a törvényhozó és végrehajtó hatalmi szervek, azaz nincs meg többé a hatalmi ágak szétválasztása. Természetesen így a demokrácia is sérül olyannyira, hogy mértékadó jogászok szerint a demokrácia hiányáról kell beszélnünk. Az intézményi hatalom ilyen összpontosítása alkotmányos biztosítékokat követelne, hogy a tagállamok a rendszert megfelelően ellenőrizhessék és befolyásolhassák, vagy sérelem esetében ellene felléphessenek. A valóságban azonban ennek ellenkezője történik, röviden foglaljuk össze Tanka Endre nyomán. 1. A Tanács, a Bizottság és a Bíróság tagjai kinevezéssel nyerik el tagságukat, nem lehet őket visszahívni, felelősséggel csak az uniós testületnek tartoznak. 2. A törvénykezés titokban történik, a döntést nem választott tisztségviselők, szakértők készítik elő, hozzák meg. 3. Már kiiktatták a vétót. 4. A súlyozott szavazás rendje a kisebb résztvevőket sújtja. 5. Kötelező az idegen jog átvétele, azaz az uniós jog nem a hazai mellett, hanem helyette és felette érvényesül.

A földtulajdont érintő kérdésekről már esett valami szó, de a másik lényegesről, a környezetvédelemről még nem. Az ez ügyben hozott intézkedéseknek az EU szabályai szerint arányosnak, szükségesnek, megfelelőnek, kiegyensúlyozottnak kell lennie, továbbá eleget kell tennie a diszkrimináció tilalmának és az áruk szabad mozgása kereskedelmi követelményének. Ez azt jelenti, hogy a tőkés óriáscégek alkotmányosan egyenrangúak lesznek a közérdekkel, s hatalmi súlyuknál fogva megakadályozhatják a hatékony környezetvédelmet, amint ez egyre inkább nyilvánvaló az egész világon, s így Európában is. Ezen utóbbi két dolog világosan bizonyítja, hogy semminő jogbiztonságot nem jelenthet ez a rendszer a jogalanyok számára.

Az EU az érdekviszonyokat tekintve álközösség, hiszen a világpiaci versenyképesség megteremtésének célja, csak a tőketulajdonosokat egységesíti, a társadalom érdeke ezzel élesen szemben áll. A nemzetállam többé nem védheti meg polgárait. Az egyén pedig nem kaphat jogvédelmet és jogbiztonságot, kiszolgáltatják a hamis szolidaritás ürügyén. Végezetül még azt kell megemlítenünk, hogy az Európai Uniót szabályozó több tízezer oldalnyi jogi irat (Jogszabályok) között egyetlen egy sincs, ami az esetleges kilépésről szólna. Ez talán azt jelenti, hogy az Európai Unióba csak belépni lehet, kilépni nem?

A fentiek alapján teljesen egyértelmű, hogy a szuverenitás döntő részéről történő tényleges lemondást, ami az EU-ba való belépés alapfeltétele a kiegyezés kapcsán történtekkel összevetni nem lehet. A felületes látszat mutathatna némi hasonlóságot, de a részletek még kívülről is olyannyira eltérnek, hogy azokat összemérni se lehet, és nem is érdemes. Ha pedig a lényegre fordítjuk vizsgálódó tekintetünket, akkor azonnal kiderül, hogy az egyik az önrendelkezés feladását jelenti majd, a másik pedig nem is érintette, sőt nem is érinthette a szuverenitást. Így az egyikre joga volt a nemzetnek, illetve képviselőinek, a másikra pedig a természetjog alapján, az isteni parancsok alapján nincs, tekintet nélkül arra, hogy ez népszavazással, országgyűlési határozattal, avagy egyszerű miniszterelnöki aláírással történik. Az emberi, s a nemzeti önrendelkezést Isten adta és garantálja, hiszen az embert saját képmására teremtette. Az embernek pedig nincs joga a teremtés rendjét megváltoztatni. Jogokról mondhat le, de létezéséről, természetéről, alanyi valóságáról nem.

Visszatérve tehát az először felvetett kérdésre, a különbség óriási. A továbbiakban még utalnék a magyarság közjogi küldetésének egy érdekes vetületére, ha az Európai Unió tagjaként a kialakult önkényuralom elleni jogi biztonságról, védekezésről van szó. Az Európai U-ban, bár az nem állam, a jogalkotást, a végrehajtást, sőt az igazságszolgáltatást azonos szervtípuson belül egyesítik, azaz e funkciókat egyetlen hatalmi központként gyakorolják és vezérlik. Így lényegében az államhatalmi ágak szétválasztása szűnik meg, s vele a hatalom megosztása, s annak intézményes garanciája. Az előzőekben már utaltunk arra, hogy ennek állami, nemzetállami orvoslása már nem lehetséges, hisz épp azt akarják kiküszöbölni, megakadályozni. Ilyen körülmények között lehetetlen nem gondolnunk a történelmi magyar alkotmány adta megoldásra. Ha a Szentkorona-tan hatalom megosztását tartjuk szem előtt, ami nem a hatalmi ágak mentén valósult meg, akkor még a jelen helyzetben is van remény a jogbiztonság és jogvédelem megvalósulására, a demokrácia megőrzésére, s az önkényuralom elkerülésére, sőt lehetetlenné tételére. Ez természetesen feltételezi, hogy az alkotmányozási folyamatban érvényesítsük a magyar történelmi tapasztalatot. Következő tanulmány tárgya lehet, hogy a környezetvédelem és a föld, illetve a gazdaság különböző kérdéseinek megoldására ugyancsak rejlenének lehetőségek.

A kiegyezéskor, azaz a jogfolytonosság helyreállítását megelőzően Magyarország önmagánál lényegesen nagyobb, erősebb, fejlettebb és gazdagabb birodalom része volt. Az arányokat nem fedte, de sugallta a quótákban kifejezett arány. Ez számunkra azért érdekes, mert rámutat, hogy a túlhatalommal szemben más eszköze nem volt a magyarságnak, mint a ma lenézett, ócsárolt történelmi alkotmány, illetve annak újbóli érvényesítése, a jogfolytonosság helyreállítása. Ennek megtörténtével, mivel a jogbiztonság ismét érvényesült, megindulhatott a törvénykezés. Az előkészítők értették dolgukat, s a munkát nem kapkodták el (szemben a mostani rendszerváltással). A törvényhozás sorra hozta a kor színvonalán álló, vagy azt jelentősen megelőző törvényeit. Ezek közül nem egy mintaként szolgált később sok más, Magyarországnál lényegesen fejlettebb államban. Nézzünk néhány példát: Kiemelkedő jelentőségűek voltak a korszerű állam számára az 1868. Évi VII. tv. a pénzverésről, illetve a XXI-XXVI az adókról. A horvát kiegyezésről szóló XXX. még ma is elfogadható lenne két állam viszonyát rendezendő. A XXXVII. lerakta a korszerű oktatás alapjait rendelkezvén a népiskolákról. Az egységes közigazgatás megteremtése érdekében hozták a XLIII-at Erdély uniójáról. A következő törvény a XLIV. évtizedekig Európa, sőt a világ egyedüli nemzetiségi törvénye volt. Jellemző rá, hogy ma is megállná a helyét, s a határainkon túl élő magyarok elégedettek lennének vele, ha az utód államokban érvényben lenne. Nem sorolom tovább, csak megállapítom, hogy a vallásról, törvény előtti egyenlőségről, bírói függetlenségről, az állami számvevőszékről, stb. hozott jogszabályok mind egytől egyig a kor színvonalán állottak. 1871-ben jelenik meg az első magyar gyógyszerkönyv, addig az osztrákot használták. Megjelenésével azonban fordult a kocka, ettől kezdve a magyar szolgált mintául az osztráknak is. Közben rendezték a községek helyzetét, megalkották a földtörvényt, szabályozták a királyi törvényszéket, bíróságokat, ügyészségeket.1876-ban szentesítette a király az egészségügyről szóló XIV. törvényt. Ezt azért említem külön, mert Európa számos országa vette át cikkelyeit.

Nem rohammunkát végeztek, hanem az addigi jogrendszerre építve, nem politikai, hanem szakmai szemponttól vezetve, az időtől nem zavartatva hozták a törvényeket, folyt a törvénykezés. A végrehajtás következetes volt, s ennek eredményeként szilárd jogrendben, állandó tőke beáramlás mellett erőteljesen fejlődő, gazdagodó országot hoztak létre. Az országban a tőke magyarrá lett. Az újítások, találmányok honosodtak, majd a fejlődésük, tovább fejlesztésük felgyorsult megelőzve a származási helyet, illetve országot is. Magyarország tehát megtalálta helyét a birodalomban, s az akkori Európa leggyorsabban fejlődő, kiépülő, gazdagodó országai között foglalt helyet. Ha a világháború nem akasztja meg ezt a folyamatot, hamarosan átvette volna az Osztrák Birodalom szerepét, s Budapest megelőzte volna Bécset. A Gazdasági erőt jól jellemezte Magyarország állandóan növekedő quótája a közös államon belül. Az

ország rohamos fejlődését egyértelműen a jogfolytonosság helyreállításának kell tulajdonítanunk, a történelmi alkotmánynak, s az arra épülő jó törvényeknek, illetve a végrehajtásnak, amit megfelelő közigazgatás biztosított.

„Az alkotmányos Magyarország valósult meg a kiegyezéssel. A monarchián belül Magyarország a társországokból álló Ausztriával egyenlő alapon tárgyalhatott. Az uralkodóval a nemzet nem állt azonos közjogi szinten, felette állt. Ausztriában ezzel szemben a császár a főhatalom birtokosa és forrása. Alkotmányt kaptak ugyan az osztrákok, de nem alkották, hanem kapták, míg a magyaroknak volt sok-sok évszázada. Ausztriában a kiegyezés azért volt törvény, mert az uralkodó kötötte, Magyarországon azért, mert az országgyűlés fogadta el és a király szentesítette, hirdette ki. Az uralkodó személye volt az egység gondolatának megtestesítője. A magyar király a pragmatica sanctio alapján hazánkkal megoszthatatlanul egyesített társországokban nem adta fel Isten kegyelméből származtatott államfői, imperatori, törvényhozói jogkörét.” Ugyanakkor Szent Istvántól származó apostoli címe is megvolt, sőt az investitura jogát gyakorolhatta püspökök kinevezésében, adandó alkalommal a pápa-választás kérdésében érvényesített vétót.

Összefoglalva az elmondottakat megállapíthatjuk, hogy 1. A kiegyezésben a nemzet nem mondott le önrendelkezéséről, erre nem is lett volna joga. 2. Az 1867-es helyzet és a mai között lényegi különbségek vannak. 3. A látszólagos külső hasonlóság semminő utalásra, azonosításra nem vezethet. 4. A jogfolytonosság helyre állítása akkor védelmet adott a túlsúllyal szemben, majd biztosította a rohamos fejlődést. 5. Ma sem lenne másként. 6. A történelmi alkotmány nemcsak Magyarországot védené meg, hanem az Európai Uniót is stabilizálná. 7. A polgárok számára jogbiztonságot és jogi védelmet jelentene.

Befejezésül alá szeretném húzni, hogy a kor elemzése kapcsán tudatosan nem beszéltem az elkövetett hibáktól. Azok következményeként történhetett meg a föld használatának aránytalansága, munka hiányaként kivándorlás, a védelem elhanyagolása közjogi kérdések miatt, s folytathatnám a sort. A háborús vereség, majd a birodalom szétverése már a hibák következménye volt, de szerepet játszottak benne döntően a külső erők, azaz nem a történelmi alkotmány, a jogfolytonosság helyreállítása miatt következtek be.

Már sokszor elmondottam, hogy jogrendszerünk egyezése a természetjoggal és Isten parancsaival a legfőbb értékünk. Ez természetesen a Nagyasszony országában és népénél nem is lehet másként. A mi dolgunk az, hogy erre minden adandó alkalommal felhívjuk a figyelmet, és segítsük küldetésünk teljesítését az Isten dicsőségére, s a Magyarok Nagyasszonya örömére. Az Ő országának önrendelkezéséről nem mondhatunk le még az Ő földrészének javára sem mindaddig, míg nem az Ő birodalmát teremtjük meg. Ma sajnos erről szó sincs. Az önkény életellenes törvények, a természet rendje elleni jogszabályok meghozatalát erőlteti. Ehhez nem lehet közünk, ebben nincs jogunk részt venni. Vissza kell térni ősi alkotmányunkhoz, helyre kell állítani a jogfolytonosságot, s komolyan venni, hogy „törvénytelenség jogot nem alapoz” elvét. Minden más út bizonytalanságba, egyre erősödő önkénybe, zavarba, végső soron pusztulásba vezet. Az EU jelenlegi formája a Szentatya szavai szerint a halál civilizációjának kezdete. Nekünk azonban az életét kell választanunk. Ehhez nagyszerű alap a történelmi múltunk, csak vissza kell hozzá térnünk. Az Istenre és törvényeire hagyatkozva Királynőnk vezetésével nemcsak magunkat, hanem Európát is megmenthetjük megteremtve a megújulás minta államát. Küldetésünk ezt diktálja, az őseink és Nagyasszonyunk ezt várja el tőlünk.

Vissza az oldal tetejére