Vissza a főoldalra * Vissza az AB beadványok előlaphoz

188/B/2003.

 

                 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

 

Az     Alkotmánybíróság    alkotmánymódosító    törvény     egyes rendelkezéseinek a megsemmisítésére irányuló és az Alkotmány  79. §-ában  előírt  népszavazással összefüggő  indítványok  tárgyában meghozta a következő

                        v é g z é s t:

 

1.  Az  Alkotmánybíróság  az Alkotmány 79.  §-ának  és  a  Magyar Köztársaság   Alkotmányáról   szóló   1949.   évi   XX.   törvény módosításáról  szóló 2002. évi LXI. törvény  11.  §  (1)  és  (3)

bekezdéseinek    a   megsemmisítésére   irányuló    indítványokat visszautasítja.

 

2. Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 79. §-ában előírt népszavazás időpontjának    visszavonására,   a   népszavazás   megtartásának elhalasztására,     a     népszavazásra     bocsátandó     kérdés

megváltoztatására,  valamint  az Alkotmány  79.  §-ára  vonatkozó egyéb indítványokat visszautasítja.

 

Az   Alkotmánybíróság  ezt  a  határozatát  a  Magyar  Közlönyben közzéteszi.

 

                       I n d o k o l á s

 

1.  Az Alkotmánybírósághoz számos indítvány érkezett az Alkotmány 79.  §-ával  kapcsolatban. Az Alkotmánybíróság  az  indítványokat egyesítette  és  azokat egy eljárásban – a 2003.  április  12-ére

kitűzött népszavazásra tekintettel – soron kívül bírálta el.

 

1.1. Egy indítványozó az Alkotmány 79. §-át megállapító, a Magyar Köztársaság   Alkotmányáról   szóló   1949.   évi   XX.   törvény módosításáról  szóló  2002.  évi LXI.  törvény  (a  továbbiakban:

Amtv.) 10. §-ának a megsemmisítését kezdeményezte, valamint  azt, hogy  az  Alkotmánybíróság kötelezze az Országgyűlést új  törvény megalkotására.   Az   indítványozó   álláspontja    szerint    az

alkotmánymódosítás   megsemmisítését   az   indokolja,   hogy   a népszavazásig  nem készül el a csatlakozási dokumentumok  hiteles fordítása, így a választópolgárok a közérdekűnek minősülő  adatok ismeretének hiányában nem hozhatnak felelősségteljes döntést.

Több indítványozó kezdeményezte az Amtv. 10. §-ának a népszavazás időpontjáról   és   a   népszavazásra  kerülő   kérdésről   szóló rendelkezéseinek, valamint az Amtv. hatályba lépéséről rendelkező 11.  §  (1)  bekezdésének  vizsgálatát.  Álláspontjuk  szerint  a népszavazás  korai  időpontja és a hatályba  léptető  rendelkezés sérti   a   jogalkotásról  szóló  1987.  évi   XI.   törvény   (a továbbiakban:  Jat.) 12. § (3) bekezdését, nem  biztosít  ugyanis kellő időt a jogszabály  alkalmazásához való felkészülésre.

Az  Alkotmány 79. §-ának hatályvesztéséről rendelkező 11.  §  (3) bekezdését  a jogállamiságot és a népszuverenitás elvét  sértőnek tartják  az  indítványozók,  e  rendelkezés  ugyanis,  véleményük szerint,  figyelmen  kívül  hagyja a  választópolgárok  esetleges negatív döntését. Az Amtv. 11. § (3) bekezdése pedig álláspontjuk szerint sérti a Jat. 13. §-át.

 

1.2.   Több  indítványozó    utólagos  normakontrollra  irányuló kezdeményezés  nélkül – azért kifogásolta az Alkotmányban  előírt népszavazást,  mert  a  választópolgárok nem  ismerhették  meg  a csatlakozási szerződés tervezetét, illetve az Európai Unió jogát, s   ez     álláspontjuk  szerint    sérti  a  közérdekű  adatok megismeréséhez való jogot és a véleménynyilvánítás szabadságát.

Az egyik indítványozó azt kezdeményezte, hogy az Alkotmánybíróság a  2003. április 12-re kiírt népszavazás időpontját határozatával vonassa vissza, továbbá kérte, hogy a népszavazás tárgyát  képező kérdést   egyértelműbben   fogalmazzák   meg.   Az   indítványozó álláspontja  szerint mindez azért szükséges, mert  a  népszavazás kiírásáról  hozott döntés ellen nincs biztosítva panaszjog  és  a népszavazásra bocsátandó kérdés nem egyértelmű. Több indítványozó sérelmezi,   hogy   a  népszavazásra  bocsátandó   kérdés   jelen állapotában  nem  felel  meg az országos népszavazásról  és  népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvényben (a továbbiakban: Nsztv.)  foglalt követelményeknek, és javaslatot tettek a  kérdés módosítására.

Egy másik indítványozó úgy vélte, a népszavazás alapjogokról való lemondásra    irányul,    ezért    népszavazással    megerősített országgyűlési  döntés sem ad legitim alapot  az  Európai  Unióhoz való  csatlakozásra. Az indítványozó másodsorban  azt  állította, hogy  legalább kétharmados többségű népszavazási döntés szükséges a  csatlakozásról, tekintettel arra, hogy az Alkotmány 2/A. § (2) bekezdése  alapján  a csatlakozási szerződés  megerősítéséhez  az országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.

 

2.  Az  Alkotmány  28/C.  § (2) és (4) bekezdései,  30/A.  §  (1) bekezdése, valamint a 79. §-a a következőképpen rendelkezik:

“28/C. § (2) Országos népszavazást kell tartani legalább 200  000 választópolgár   kezdeményezésére.    (4)   Mérlegelés   alapján országos  népszavazást  a  köztársasági  elnök,  a  Kormány,   az országgyűlési  képviselők egyharmada vagy 100 000  választópolgár kezdeményezésére az Országgyűlés rendelhet el.”

“30/A. § (1) A köztársasági elnök …

d)  kitűzi  az  országgyűlési képviselők, a  helyi  önkormányzati képviselők és a polgármesterek általános választását, valamint az európai  parlamenti  választás, továbbá az  országos  népszavazás időpontját,”

“79.  §  Ügydöntő  országos népszavazást kell  tartani  a  Magyar Köztársaságnak   az  Európai  Unióhoz  történő,  a   csatlakozási szerződés  szerinti  csatlakozásáról.  E  népszavazás  időpontja: 2003.  április 12. A népszavazásra bocsátandó kérdés: «Egyetért-e azzal,   hogy  a  Magyar  Köztársaság  az  Európai  Unió  tagjává váljon?»”

 

Az Amtv. 11. § (1) és (3) bekezdése kimondja:

“11. § (1) E törvény – a (2) bekezdésben foglaltak kivételével – a kihirdetése napján lép hatályba. … (3) Az Alkotmánynak e  törvény 10.  §-ával megállapított 79. §-a, továbbá e törvény  10.  §-a  a Magyar  Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló  nemzetközi  szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján hatályát veszti.”

 

A   választási   eljárásról  szóló  1997.  évi  C.   törvény   (a továbbiakban:  Ve.) 130. § (1)-(3) bekezdései  a  következőképpen rendelkeznek:

“130.  § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az aláírásgyűjtő ív,   illetőleg  a  konkrét  kérdés  hitelesítésével  kapcsolatos döntése  elleni kifogást a határozat közzétételét követő  tizenöt napon  belül lehet – az Alkotmánybírósághoz címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.

(2)  Az  Országgyűlés népszavazást elrendelő, valamint kötelezően elrendelendő népszavazás elrendelését elutasító határozata elleni kifogást a határozat közzétételét követő nyolc napon belül  lehet –   az  Alkotmánybírósághoz  címezve    az  Országos  Választási Bizottsághoz  benyújtani.  Az  Országos  Választási  Bizottság  a kifogás benyújtásáról haladéktalanul tájékoztatja az Országgyűlés elnökét,  a népszavazást elrendelő határozat elleni kifogásról  a köztársasági elnököt is.

(3)  Az  Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja  el.  Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság,  illetőleg  az Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti, és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg az Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

 

3.1.  Az  Alkotmánynak az Amtv. 10. §-ával megállapított 79.  §-a 2002.   december   23-án  lépett  hatályba.   Ahogyan   arra   az Alkotmánybíróság   korábbi  határozataiban  is   rámutatott,   az Alkotmány  32/A.  § (1), (2) bekezdései és az Alkotmánybíróságról szóló  1989.  évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.)  1.  §-a alapján  az  Alkotmány hatályos rendelkezéseinek  alkotmányossági felülvizsgálatára az Alkotmánybíróságnak nincs hatásköre.

“Az  Alkotmánybíróság nem vizsgálhatja felül és nem  semmisítheti meg   az   Alkotmány  egyetlen  rendelkezését  sem.  Ha  valamely rendelkezés    az    országgyűlési    képviselők    kétharmadának szavazatával  az  Alkotmány részévé vált,  fogalmilag  sem  lehet annak  alkotmányellenességét megállapítani.” [23/1994. (IV.  29.) AB végzés, ABH 1994, 375., 376.; 293/B/1994. AB végzés, ABH 1994, 862.]  Mindezek  alapján az Alkotmánybíróság az  indítványnak  az Alkotmány Amtv. 10. §-ával megállapított 79. §-a megsemmisítésére irányuló részét, hatáskörének hiánya miatt, visszautasította.

 

3.2.   Az   Alkotmánybíróság  a  1260/B/1997.   AB   határozatban megállapította,  hogy  “az alkotmánymódosítást  azonnal  hatályba léptető  rendelkezés  és az alkotmánymódosítás  eredményeként  az Alkotmány  normaszövegévé  váló  rendelkezések  között   fennálló szoros  összefüggés miatt az Alkotmánybíróság nem vizsgálhatja  a hatályba  léptető rendelkezés alkotmányosságát, mert  ez  azt  is

jelentené,    hogy    az   alkotmányvédelemre    intézményesített Alkotmánybíróság alkotmányos jogkörét túllépve,  az  alkotmányozó hatalom  jogkörét venné át”. (ABH 1998, 816., 819.) Jelen  ügyben ez  a  megállapítás irányadó az indítványozóknak az  Amtv.  Egyes rendelkezéseit a törvény kihirdetése napján hatályba léptető  11. § (1) bekezdésével kapcsolatos kérelmét illetően is.

Hasonlóképpen  nem  vizsgálhatja  és  nem  semmisítheti  meg   az Alkotmánybíróság az Amtv. 11. § (3) bekezdését, amely  alapján  a Magyar  Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló  nemzetközi  szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján az Amtv. 10. §-ával megállapított 79. §-a, és az Amtv. 10. §-a   is   automatikusan  hatályát  veszti.  Az  Alkotmánybíróság 1260/B/1997. AB határozatában megfogalmazott álláspontja  szerint Selvileg   nem  kizárt  bizonyos  esetekben  az  Alkotmánybíróság hatásköre  valamely,  az  Alkotmányt  módosító  törvény  hatályba léptető  rendelkezésével összefüggésben sem, azzal a feltétellel, hogy a hatályba léptető rendelkezés esetleges megsemmisítése  nem eredményezi az Alkotmány bármiféle megváltoztatását”. (ABH  1998, 816.,  819.)  Az  Amtv. 11. § (3) bekezdésének  a  megsemmisítése azonban  az  alkotmányozó hatalomnak az Alkotmány hatályban  lévő szövegében   megnyilvánuló  döntését  módosítaná,  e  rendelkezés megsemmisítése ugyanis azt jelentené, hogy az Alkotmány 79. §-a a Magyar  Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló  nemzetközi  szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napját követően is az Alkotmány része maradna.

Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az indítványnak az Amtv. 11. §   (1)  és  (3)  bekezdései  megsemmisítésére  irányuló  részét, hatáskörének hiánya miatt, visszautasította.

 

4.1.  Az  Alkotmánybíróság    az  Alkotmány  79.  §-ában  előírt népszavazás    időpontjának   visszavonására,    a    népszavazás megtartásának elhalasztására, valamint a népszavazásra bocsátandó kérdés   megváltoztatására  vonatkozó   indítványok   kapcsán   megállapította, hogy az Országgyűlés mint alkotmányozó hatalom az Alkotmány  28/C.  §  (2)  és (4) bekezdéseihez,  a  30/A.  §  (1) bekezdése  d)  pontjához,  valamint  a  Ve.  és  az  Nsztv.  Több rendelkezéséhez  képest eltérő szabályokat  fogalmazott  meg.  Az Alkotmány  28/C.  §  (2) bekezdése alapján országos  népszavazást kell tartani legalább 200 000 választópolgár kezdeményezésére;  a 28/C.   §  (4)  bekezdése  szerint  mérlegelés  alapján  országos népszavazást  a  köztársasági elnök, a Kormány, az  országgyűlési képviselők     egyharmada    vagy    100    000    választópolgár kezdeményezésére az Országgyűlés rendelhet el; az Alkotmány 30/A. §  (1) bekezdés d) pontja pedig úgy rendelkezik, hogy az országos népszavazás időpontját a köztársasági elnök tűzi ki.

A  Magyarország  Európai  Unióhoz való csatlakozására  vonatkozó, ügydöntő  országos  népszavazásra  bocsátandó  kérdésről   és   a népszavazás időpontjáról az Országgyűlés az Alkotmány 79.  §-ában rendelkezett.

Az  Alkotmány  változtatása az alkotmányozó  hatalom  felelősségi körébe    tartozik.   Az   alkotmánymódosításnak   az   Amtv.-ben alkalmazott  sajátos  módja azt jelenti, hogy  jelen  esetben  az alkotmányozó   hatalom   a  népszavazás   kezdeményezője.   Ennek következtében  az  Alkotmány  79.  §-ában  foglalt   népszavazási kérdést  az  OVB  nem  hitelesíthette és a  választópolgárok  sem élhettek a Ve.-ben biztosított jogorvoslati lehetőséggel. A jelen ügyben     alkalmazandó    speciális    alkotmányi    rendelkezés megalkotásával   és  annak  azonnali  hatályba  léptetésével   az alkotmányozó    hatalom    ténylegesen    kizárta,    hogy     az Alkotmánybíróság   a  Ve.  130.  §-ában  biztosított   jogkörében eljárjon.   Ezért  az  Alkotmánybíróság  a  népszavazási   kérdés vizsgálatára  irányuló jogorvoslati eljárásban nem  vizsgálhatta, hogy az Alkotmány 79. §-ában foglalt népszavazási kérdés megfelel-e  az  Alkotmányban,  az  Nsztv.-ben és a Ve.-ben  megfogalmazott követelményeknek.

 

4.2. Az Alkotmánybíróság – hatásköre hiányában – visszautasította az  Alkotmány 79. §-ával és az Amtv. 10. §, valamint 11. § (1) és (3)  bekezdéseivel kapcsolatban megfogalmazott egyéb felvetéseket is. Az Alkotmánybíróság hatáskörét az Abtv. 1. §-a állapítja meg. Az    Alkotmánybíróság   ideiglenes   ügyrendjéről    és    annak közzétételéről szóló 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozatának 29. § b) pontja  szerint az Alkotmánybíróság az indítványt visszautasítja, ha megállapítható, hogy az eljárásra nincs az Alkotmánybíróságnak hatásköre.

 

Az  Alkotmánybíróság az ügy jelentőségére tekintettel rendelte el végzésének a Magyar Közlönyben való közzétételét.

 

Budapest, 2003. április 8.

 

                    Dr. Németh János s. k.,

                  az Alkotmánybíróság elnöke

 

Dr. Bagi István s. k.,          Dr. Bihari Mihály s .k.,

    alkotmánybíró                    alkotmánybíró

 

Dr. Czúcz Ottó s. k.,            Dr. Erdei Árpád s. k.,

    alkotmánybíró                    alkotmánybíró

 

Dr. Harmathy Attila s. k.,      Dr. Holló András s. k.,

    alkotmánybíró                    alkotmánybíró

 

Dr. Kiss László s. k.,        Dr. Kukorelli István s. k.,

    alkotmánybíró                 előadó alkotmánybíró

 

Dr. Strausz János s. k.,Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva s. k.,

    alkotmánybíró                    alkotmánybíró

 

 

 

Vissza az oldal tetejére